tisdag 23 juli 2024

Från yoga-zen till Köpenhamnskaos

Danmark är ett av de länder som jag lite har "fuskräknat" i mitt landsamlande. Otaliga gånger har man mellanlandat här, ofta åkt igenom eller varit här över dan, men jag minns faktiskt inte om jag någonsin har övernattat här. Därför kändes det som en god ide att göra ett långhelgsstopp i Köpenhamn på väg från Svalöv till Berlin. Jag var mycket nöjd med mitt hotellval: superiorrum med balkong på CPH Studio hotel i Amager strand, ett välmående område med cool arkitektur precis vid havet och stranden. Fem minuter med t-banan från flygplatsen och bara lite längre in till "stan".

Solnedgång över Amager Strand.

Utsikt från Illums takbar vid Ströget.
T-banan, eller Metron som den heter här är smidig. Biljetter köps enklast i appen och förarlösa tåg går ungefär var tredje minut. Ändå lyckas vartenda tåg vara hysteriskt överfullt. De är nog mindre än hälften så små som Stockholms tunnelbanetåg, men ändå. Trängseln är något i hästväg och det gäller visserligen för större delen av den här staden. Cyklar, barnvagnar, resväskor, allmän förvirring. Det krävs stora mängder öl och tålamod för att stå ut. Då temperaturen närmar sig 30-gradersstrecket när vi är där försöker jag också byta ut ölen mot iskaffe vilket nästan leder till personlig konkurs. Uppemot en hundring är inte ett ovanligt pris. Men vi var beredda på att det skulle vara dyrt och siktar på ett rejält mål mat om dagen. Det får räcka. Första dagen äter vi supergoda burgare på Dandelion och den andra blir det råbiff på restaurang Darling med mysig uteservering. Stor minus dock att de tar betalt för kranvattnet! När man väl sitter ner någon stans och beskådar kaoset är Köpenhamn fantastiskt, ja förutom priserna då. En annan rekommendation är Tipsy mermaid. Mysig båtbar med kvällssol vid Nyhavn, eller takbaren på Illums-varuhuset med utsikt över Ströget.

Dag två har vi (läs jag) ont i fötterna efter allt traskande runt stan: Botaniska trädgården, Kartoffelraekkerne (fint bostadsområde) lilla sjöjungfrun-statyn med mera. Dessutom är jag oerhört badsugen så det får bli en stranddag. Tror ni trängseln är mindre där? Nej. Tänk er en varm, solig majdag i Rålis, multiplicera med två, släng in en extra handfull cyklar och småbarn som bonus. Mirakulöst nog hittar vi en ledig kvadratmeter precis vid havet så jag är nöjd trots de stora mängder sand och vatten som skvätts över en. Utsikt över Öresundsbron, svalkande havsbad, och fem minuters promenad hem till terrass med kvällssol och gott, välkylt rosévin (som kostade 60 kr på vår närmaste lågprisaffär). Man kan ha det värre när det är som sämst, men Köpenhamn hamnar inte på Nicoleresors topplista.

En solig dag i Amager Strandpark...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar