söndag 9 juni 2024

Nationaldagshelg i Litauen

Utsikt från hotellrumets balkong, Daugirdas hotel
Redan på den sena Ryanairflighten från Arlanda lägrar sig lugnet. Inga gnällande barn eller skrålande gäng trots att klockan är en bra bit efter 22. Alla hittar snabbt och smidigt sina sittplatser och det fullsatta planet är knäpptyst. Jag är på väg mot Litauen och gillar det redan. Har inte varit där sedan 2015 då jag gjorde ett par utflykter från Riga till Vilnius. Nu är målet nationaldagshelg i Kaunas, landets näst största stad, en dryg timme med flyg från Stockholm.
Gågatan Laisves aleja (Frihetsavenyn) med massor av uteserveringar och en del shopping
Kaunas är en väldigt lättnavigerad stad. Från Rådhustorget som domineras av det kyrkliknade vita rådhuset och en vacker rosa jesuitkyrka, som vi även har utsikt över från hotellrummet, utgår gågatan Viliaus Gatve (Vilniusgatan) genom gamla stan. Kullerstenar och medeltida hus övergår sen till en bredare gågata med elegant allé genom den nyare delen av stan, som avslutas med en pampig ortodox kyrka. Hela sträckan tillryggaläggs på ca en halvtimme, om man inte stannar för mat, fika eller shopping, vilket man ju gärna gör. Då kan samma sträcka ta en heldag.
Rådhustorget har ingen shopping men desto fler restauranger
Vi hann också se ett hörn av den enorma park/skog (Vytauto parkas) som börjar bortom "nya stan". Uppför branta, slitna trappor, genom slyig skog till ett stort övergivet hus med en fantastisk blomsterrabatt. Kontraster! Även bortom gamla stan ligger en vidsträckt park, lite mer platt och välskött, där de två floderna möts. Promenera utmed flodstränderna kan man egentligen göra hur långt som helst. Jag hejdar mig i höjd med IKEA som ligger någon halvtimmes promenad från centrum.
Överallt i parkerna och i stan dyker fantasifulla skulpturer och väggmålningar upp med jämna mellanrum för att ytterligare förgylla ens promenad.
Med bestämda steg på väg in i Vytautas-parken
Är då staden lika lugn som flyget dit? Nja, även litauerna har sommarkänslor. Det stojas och dricks Aperol spritz på uteserveringar så klart men det går inte att jämföra med Stockholm. Tro det eller ej men kl. 18 en solig fredag finns det fortfarande gott om sittplatser på de otaliga restauranger som kantar gångstråken. Priser och servicenivå är dock betydligt lägre än hemma. Det är tunnsått med leenden, men jag kan leva med det när ölen kostar under 4 EUR och maten ofta under 10. Kanske inga kulinariska höjdpunkter men allt är gott och fräscht. Fint hotell med balkong och takbar mitt i gamla stan för 800 kr natten, utan frukost. Kaunas är prisvärt, vackert, naturnära och smidigt på alla sätt och vis. Jag säger som jag brukar säga om resten av Baltikum: Det finns ingen anledning att INTE åka hit!
Strandpromenad med gott om plats för cykel och gående sträcker sig utmed båda floderna.

Vid denna vackra sandudde möts floderna Njemen och Neris. Vattnet är ljummet men ingen badar. Jag gissar att det inte är så rent, men fiskyngel leker obekymrat i vassen ändå.


1 kommentar:

  1. Spännande Nicole
    jag har många läkarkollegor i Kaunis, det ligger ju ganska nära ryska gränsen- märks det. det där med inga leenden känner jag igen

    SvaraRadera