måndag 9 december 2019

Riga – en av få städer som klär i regn

Första gångerna jag är i Riga är i november. Jag som normalt avskyr regn och rusk faller handlöst för denna mörka, slitna, bedagade skönhet sporadiskt upplyst av blekgula gatljus. Sammanbitna människor i långa dunkappor skyndar över ojämna trottoarer eller säljer sina varor på marknaderna. Jag tänker att staden måste vara lite deprimerande på sommaren, men sen bor jag här under sommarhalvåret 2015 (halvvägs mellan stan och flygplatsen visserligen) och blir lika förälskad i Sommarriga med alla sina trädgårdar, artrika ängar, stränder, och att jag kan ta tåget ut i skogen och plocka blåbär till frukosten.

Nu är jag här en regnig vinterhelg igen. Ett fåtal nya renoveringsprojekt verkar ha inletts men annars är sig allt till min glädje likt. Lite fler hipstercafeer kanske. Maten är bättre än när jag var här först, eller så är det jag som har lärt mig hur man går ut i Riga. Man googlar. Det finns MÅNGA hemska turistfällor i Gamla stan som det gäller att undvika. Överlag föredrar jag att undvika Gamla stan i Riga. Visst, det är fint men turistigt. Ser ut ungefär som alla ”gamla stan” runt Östersjön. Nej det är i Centrs öster om Gamla stan som de mest utsmyckade jugendhusen, coolaste barerna och riktigt bra krogarna ligger. Ju längre ut från centrum desto lustigare små butiker, fler ryssar och krummare gummor. Och alla trähus på det. Så ofattbart vackert, och slitet.

Några shoppingmåsten är bland annat Latgales loppmarknad. Ni kommer kanske inte att köpa nåt här men det är en sann upplevelse. Sammanbitna, bakfulla ryska gubbar äter sina rågmackor bakom högar av skrot, medan regnet sakta strilar ner över det hela. Fortsätt till Origo-gallerian vid centralstationen. Här är det svårt att INTE köpa nåt. Massor av prisvärda butiker med det mesta i kläd- och prylväg. Sen kommer man till centralmarknaden inrymd i gamla zeppelinarhangarer. Turistigt men kul och nu även med trevlig food-court. Jag har som tradition att köpa ull- eller filtsulor till skorna för en euro eller två här på utomhusmarknaden. För även här finns en vidsträckt utomhusmarknad mellan hangarerna, året om.

Självklart finns det även en julmarknad. Eller snarare: Det är alltid någon typ av marknad i Gamla stan, men nu har den mer jultema än vanligt, med helstekt gris och diverse varma drycker. Just det enorma utbudet av varma drycker är ett bra skäl att besöka Riga på vintern. Glögg och irish coffe kan slänga sig i väggen. Allt som kan värmas värms och serveras med eller utan alkohol efter smak och behov. Vi provar t.ex. äppeldryck med kanel, ”mulled wine” och svart vinbärssaft med den lokala spriten Riga-balsam.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar