fredag 11 september 2015

Nicole leker naturfotograf


En studie i taggtråd och gula blommor (kanadensiskt gullris tror jag de heter)
Fixeringsbild: Litet bi surrar oförtrutet på bland de sista nyponrosorna
Fjärilarna gillar de gula blommorna,
och jag gillar zommen på min nya kamera*
Nyponen är på g. Snart hamnar de i någon husmors soppa
Jag var på sedvanlig jakt efter svamp (några svampsäljande gummor har nämligen inte dykt upp i gathörnen än) men hittade en naturupplevelse istället, och lite blåbär.
Kanske hoppade jag av pendeltåget lite för nära stan. Nertrampat gräs kring alla halvvilda fruktbärande träd och buskar tydde på hög mänsklig närvaro. Man har verkligen en stark tradition av att ta vara på allt i naturens skafferi här. Skörbjugg har nog aldrig varit något problem i Lettland. Förutom hallon, blåbär och lingon kantas den eftersatta cykelvägen utmed tågspåret av björnbärssnår, nypon, havtorn, slånbär samt förstås äppel-, plommon- och körsbärsträd. Hela sträckan jag går mellan två tågstationer ser ut som en enda lång övergiven torparträdgård av det bördigare slaget, då och då avbruten av skogen och blåbärsriset. Plötsligt står jag näsa mot ben med en enorm korsspindel. Lite oskick att spänna upp sitt bohag mitt i bärskogen kan jag tycka. Försöker fånga även denna krabat på bild men hen är nog mer uppskrämd än jag och har dragit ihop sig till något som liknar en liten grillad kyckling, och blir dessutom oskarp. (Det var i alla fall Johans kommentar när jag visade mina bilder. "Vad gör den där kycklingen mitt bland träden?")

Rent allmänt har en genomsnittlig motorvägsrondell här i Riga mer artrikedom än en vanlig svensk trädgård. Kanske beror det på eftersatt skötsel och säkert är minst hälften av blommorna "ogräs", vad vet jag, men vackert är det och säkert har de bördiga vägrenarna räddat många från svältgränsen genom tiderna.

*Köpte en så kallad smartcam från Samsung för ett tag sedan. Den har Wifi och 21x zoom, så funkar utmärkt som kikare vid behov!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar