söndag 17 november 2019

Vinterresa skamlöst bokad!

Det finns ingen bättre humörhöjare än att boka en resa. Skulle hösttillvaron av någon anledning kännas svår är det bara att i tanken besöka de där vita stränderna eller fuktiga regnskogarna där man vet att man landar i januari. Två veckor i Costa Rica bokades nämligen häromdagen (bilden dock från inrikesflyg till Flores, Indonesien). CR torde vara ett betydligt mindre kontroversiellt resmål än fjolårets Colombia, men med europeisk turism kommer också höga priser och högre tryck på hotell, så vi kan nog inte vara lika spontana som på Colombiaresan, och kanske måste man gå ner i standard lite.

Det verkar finnas hur mycket som helst att se och göra i Costa Rica, men som landsamlare är jag ändå liiite sugen på att besöka något av grannländerna också. Costa Rica är ju ganska litet och gränsar till Nicaragua i norr och Panama i söder… men det är tveksamt om det hinns med på denna resa.

För er som ännu inte bokat någon vinterresa och kanske går och dras med flygskam kan jag tipsa om denna utmärkta artikel med massa bra tips på miljövänligare resande. Punkt 1 och 2, direktflyg och så ”rakt” som möjligt, är ju lite knepigt för oss som bor i Sverige, beroende på vart man ska. Troligen bättre för miljön att resa till Thailand än kuska ner till Latinamerika… Jag när en hemlig dröm om att flytta till Frankfurt. Tänk så mycket närmare till allt. Nu flyger vi via Frankfurt – Toronto på vägen dit och Panama – Frankfurt på vägen hem. Suck.

Punkt 3 och 4 (bränslesnåla och mindre flygplan) kan vara svårt att välja själv men bra att hålla i bakhuvudet. Notera också att standardförbrukning för moderna plan är ”mindre än tre liter jetbränsle per 100 passagerarkilometer”. Tänk på det nästa gång du sätter dig i bilen. Hur långt kommer du på tre liter bränsle? Oftast inte 10 mil i alla fall!

Punkt 5 är jag jättebra på att följa! Det är väldigt sällan det blir business. Det är väl om man blir uppgraderad, eller flyger med någon pilotkompis möjligen. Punk 7 är jag också expert på som ni vet: Packa lätt. Men på den här senaste resan ingår lustigt nog incheckat bagage. Det var länge sen! Nåja, det blir nog ingen jätteväska ändå. Punkt 8 och 9 gör jag sällan eller aldrig (ta tåget/klimatkompensera) men å andra sidan har jag varken barn eller bil, två saker som påverkar klimatet betydligt mer än flyget!

Boeing 747 aka jumbojet, fyller 50 år i år. Cool men inte miljövänlig, fasas nu ut av nyare, effektivare plan.
Jag i business, innan jag kom på hur man fällde sätet helt. Inte bra! eller kanske ok då vi flög på standby-biljett

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar