onsdag 16 januari 2019

Colombia-packning pågår

Jag står inför en av mina största packningsutmaningar hittills: Femitelva klimatzoner i okänt land, drygt två veckors rundresa, ett handbagage. ”Men är kvinnan galen?!” frågar ni er säkert nu. Nja, jag gillar utmaningar, och med supertajt transfer i Amsterdam följt av diverse inrikesflyg med okända bagagerestriktioner känns det lika bra att hålla sig till en väska man slipper checka in.

Blir dock lite nervös när jag kollar accuweather.com. Temperaturen i Bogota ligger mellan 6 och 20 grader… Extremt kalla nätter på så hög höjd (ca 2 600 meter). Medan den i kuststaden Cartagena sällan går under 30 så här års. Vårt första stopp efter Bogota, paradisön San Andres, verkar ha typiskt, behagligt karibiskt klimat med 25-29 grader. Resten av landet är väl i bästa fall någonstans däremellan. Nåväl, man har ju ändå varma kläder på sig under resan, som kan återanvändas de få kvällar vi är i bergen. Sen är det så tunna kläder som möjligt som gäller, både för klimatet och totalvikten. Jag väger varje plagg i handen och sorterar bort de tyngsta och mest skrymmande. Trots det får så klart inte plagg för 17 dagar plats. Det blir att tvätta upp och/eller köpa nytt under resans gång. De drygt 1 000 kr jag sparat på att inte köpa till incheckat bagage lär täcka de utgifterna!

Boken på bilden får inte åka med. Den är bara för research innan. Kommer att ladda ner e-böcker från biblioteket.se som vanligt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar