tisdag 12 maj 2015

Vackra fasader i tjusig stadsdel med raka gator

Min utsikt från caféet, tillika skolans fasad
I min strävan efter att beta av alla Rigas områden och sevärdheter har jag idag gjort en utflykt till de öfvre delarna med deras imponerande jugendarkitektur. Enligt utsago är det främst Elizabetes iela och Alberta iela som gäller för jugendskådning. Fördelen med dessa är att de ligger utanför den medeltida stadskärnan så man slipper virra bort sig i de där eländiga gränderna. Här är det esplanadtänk som gäller, speciellt Elizabetes iela som är som en halv motorväg, inte så charmigt i mitt tycke. Men när man viker in på Strēlnieku iela för att gå mot Alberta börjar de små charmiga caféerna våga sig fram. Jag tog en paus mitt emot Handelshögskolans filial i Riga för att inmundiga dyrt iskaffe. Kaffe är aldrig ett speciellt billigt nöje här i Riga och precis som hemma tar de ytterligare några tior för att lägga isbitar i det. Pluspoäng dock till personalen på det tjusiga fiket (tänk Grand hotell, fast i miniskala). Servitrisen tvekade knappt bråkdelen av en sekund innan hon svarade ”Nej, men det fixar vi självklart.” på frågan om de hade iskaffe på menyn.
Fasad på Alberta iela
Satt där och betraktade massa ungdomar som såg misstänkt svenska ut och var på väg ut och in i handelshögskolan, innan jag fortsatte till ”Art Nouveau museum”. Man hade kunnat hoppas att det var ett museum om hela konstinriktningen men det var ”bara” en tidstypiskt inredd lägenhet. Rekommenderar att titta på den på hemsidan och spara 6 euro. Då missar man dock överraskningsmomentet med den mycket lilla och mycket tysta tidstypiskt klädda damen som sitter och virkar i köket. Jag var övertygad om att hon var en docka tills jag såg att hon mycket diskret rörde på händerna.
Dagens ord (egentligen det första man lär sig, i alla fall när man som jag gillar att läsa kartor):
gata = iela
väg = ceļš
Fråga mig inte hur man får till de där snirklarna på bokstäverna. Jag kopierar bara från Google translate.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar