onsdag 4 februari 2015

Drag under galoscherna?

Räcker inte för svensk vinter!
Det är väder för galoscher, eller gummistövlar, och broddar skadar nog inte heller. Minus fem grader och sol vore inte helt fel, tack. Tills vidare kämpar vi på i slasket. Impregnerar skor till förbannelse men föga hjälper det. I helgen körde jag med gummistövlar. Lite kallt trots ullsulor (som jag pular ner i alla skor) men torrt. Det finns inget värre än att ha blöta fötter. Det skulle möjligen vara att ha blöta händer, men det är oftast lättare att ordna.
Så idag kom jag på den briljanta tanken att jag ju faktiskt har ett par damgaloscher i garderoben. Gjorde ett felköp på nätet för ett par år sedan när jag försökte beställa galoscher till min far och blev mycket bestört när jag fick hem en kartong med en bild på högklackade pumps. ”Vad är det här för transvestit-märke?” var min första tanke, innan jag förstod att jag hade beställt helt fel.
Ryssarna vet vad man ska ha på fötterna!
Dessa är sinnrikt utformade med hål för klack och allt. Lysande! Dock trillar de av efter 50 meters promenad, och ytterligare tre gånger på vägen till tunnelbanan... Men jag kämpar på. Det känns så praktiskt och förnuftigt. Bra sula har de också. Säkert bara jag som inte har dragit på dem ordentligt. Gör ett nytt försök på lunchen men ger upp. De förvärrar liksom hela situationen med väta då slask kommer in innanför gummit så att man ständigt går omkring som i sina egna små personliga pölar. Nej, det skulle behövas rejälare doningar. Imorgon blir det gummistövlar och/eller extrastrumpor.

Tacka vet jag dessa supersöta, onesize flygplanssockor som vi fick av Aeroflot. Kompletta med gummiplan på sulan så man inte halkar runt här hemma i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar