onsdag 23 juli 2014

”Sommar i stan"

...Är det höjden av livskvalitet eller helvetet på jorden? Båda ståndpunkterna framförs med stor bestämdhet och goda argument, ibland även med samma argument: Det är helt folktomt; lugnt och skönt i trafiken (eller en skrämmande känsla och hög inbrottsrisk). Det är fullt av trevliga turister (som är i vägen och inte kan bete sig som folk). I stan finns alla bekvämligheter man behöver (men charmen med sommar är väl ändå det enkla livet utan internet och obegränsat med rinnande vatten?). Tänk på alla mysiga uteserveringar (fast de bästa ställena håller stängt och man riskerar hamna i någon omysig turistfälla).
Förgäves har jag försökt generalisera över vilka som intar den ena eller den andra ståndpunkten. Möjligen kan det vara så att de som inte är uppvuxna i Stockholm tycker det är mindre hemskt att vistas här året runt. Speciellt de från ”landet” samt de som tvingats vara mycket på landet som små, ja alla som känner att de fått överskott av natur helt enkelt. Medan många ”urstockholmare” har det inpräntat i sina gener sedan 3-4 generationer tillbaka att på sommaren ska man ut på landet, punkt slut. Men detta stämmer långt ifrån på alla.
Mina känslor gentemot ”sommar i stan” har alltid varit mer eller mindre ångestfyllda. Nu när jag bor i en sval lägenhet på någorlunda sommarlivliga Söder känns tillståndet acceptabelt men inte optimalt, och jag undviker det så klart i möjligaste mån. Jag har dock en ”sommarregel”. För att något ska räknas som en sommardag ska man helst a) äta en måltid utomhus och b) ta ett dopp utomhus. Detta låter sig visserligen göras både i stan och på landet. Idag har jag t.ex. (förutom att ha pimpat en trist församlingslokal inför en begravning och gjort ett par reafynd på stan) ätit lunch i ett folktomt Tessinparken och middagspicknick i ett packat (i dubbel bemärkelse) Tanto samt tagit ett kvällsdopp från den överfulla bryggan där. (Vilket påminner mig om att det är hög tid för en dusch nu…). Mycket intressant upplevelse. Det finns en stor sandplätt med några palmer där nu för tiden. På och kring denna hänger hela söderort. De hipsters som är kvar i stan hänger längre upp i gräset. De tycker väl att palmer och brygga med hopptorn är lite vulgärt. Vad vet jag.
Men nu får det snart vara slut med stadshäng, i Stockholm i alla fall. Imorgon blir det eländesbåten till Visby. Har i alla fall upptäckt en buss som går från Gullmars till Nynäshamn, så man slipper pendeleländet. (Nej, det är inte båtbussen för över 100 kr utan en SL-buss som tar precis lika lång tid.) Känns tryggt att återförenas med resten av innerstadsborna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar