måndag 9 december 2013

Jul, jul, strålande mörker

Som flitiga bloggläsare säkert har insett är jag en vinterälskare av stora mått.
Möjligen kan man ha invändningar på den svenska vinterns längd. De där snöbyarna och drivisen i april skulle man kunna vara utan. Likaså sällar jag mig ofta till resten av Stockholms befolkning vad gäller kritiska synpunkter på snöröjningen av vissa trottoarer... Och slask är en annan sak som verkligen inte fyller någon funktion i tillvaron. Nej, jag har kommit fram till att det jag gillar bäst med vintern nog ändå är mörkret. Det bäddar in en som en stor, mjuk filt av kravlöshet. De långa, präktiga sommardagarna är långt borta. Kvar är 20 timmar av mörker att fylla med helt valfria aktiviteter: Sova eller läsa böcker (mina personliga favoriter), festa, se på film, baka, köra långkok, bylsa på sig och ta långa promenader. Möjligheterna är oändliga nu när man slipper sitta på en filt och tanka d-vitaminer varje ledig stund.

Något som verkar roligt men som jag tyvärr ofta är för lat, frusen och hungrig för just kl. 18.15 på vardagar är Gamla stans levande julkalender. Kulturella upplevelser bakom fönsterluckor runtom i Gamla stan. Ett annat aber är att jag hittar så dåligt där. Avskyr medeltida stadsplanering. Allt går ju bara i cirklar, och så mängder av turister på det.

Men för dem som nu inte gillar mörker går det också bra att göra vad som står i ens makt för att besvärja det. Att tända levande ljus är poppis men själv föredrar jag den elektroniska varianten. Har nästan haft dåligt samvete gentemot grannskapet för att jag inte satt upp balkongbelysning förrän idag. Och fönsterdekorationerna åkte upp i fredags. För er som inte låter tröstas ens av dessa fina bilder så kan jag meddela att om elva dagar vänder det. Efter den 21 december blir det ljusare igen. Ni kan även sända en tanke till Barrow i Alaska (där jag mötte vintern i och med årets första snöstorm i slutet av augusti). Där går solen inte upp igen förrän den 22 januari och morgondagens temperatur beräknas ligga kring -20 grader.

Kulörta lyktor på balkongen

Vit ljusslinga i vardagsrummet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar