måndag 16 december 2013

Andra tips för att lysa upp!

Det ligger djupt rotat i människans natur att samlas kring öppen eld och varma grytor. I jultider manifesteras detta genom allehanda glöggfester. En ursvensk umgängesform som ständigt verkar växa i popularitet. Jag tror att den passar oss på grund av sin anspråkslösa form. Cocktail signalerar på något sätt att man måste klä upp sig, middag; då måste man laga tre rätter och dammsuga hela huset, fest; riskerar att bli sent och dra på sig klagande grannar, etc. Med en glögg bestämmer värdarna helt själva start- och sluttid. Det kan räcka med ett par timmar på eftermiddagen. Man kan fixa så mycket eller lite mat man vill, från en skål köpepepparkakor till ett veritabelt julbord. Allt som behövs är den där värmande, söta drycken, med valfri alkoholhalt, i små söta glas.

Gör egen, är mitt bästa pysseltips. Glömmer aldrig när jag gjorde det för ett gäng utbytesstudenter i Kanada när jag bodde där. Fuskade lite med en påse färdiga glöggkryddor, en flaska vin, en deciliter vodka och en himla massa socker. I brist på glöggmuggar fick vi servera den i vanliga muggar. Populariteten var över förväntan och alla skulle prompt ha fulla muggar... Den ursprungliga blandningen räckte inte långt. En kö med mer och mer berusade tyskar med flera krävde mer och mer glögg. Flaska efter flaska värmdes upp med de alltmer urlakade kryddorna. Spetsade med mer vodka, florsocker (löste upp sig snabbare) och mandarinskal. Ett lätt recept på en bra fest! Glögg är något vi borde satsa på att exportera. Den skulle göra succé i alla kalla länder. Mulled wine och glühwein i all ära, men de är liksom lite mesigare än glögg.

Ett annat sätt att lysa upp vintern är med bilder från den ljusare årstiden. Hela 2013 har jag haft en egenkomponerad fotokalender med bilder från min Storresa till Nya Zeeland 2011. Nästa års kalender blir med bilder från stora USA-resan i september. Tjuvkika här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar