onsdag 18 december 2013

Hur man uppmuntar till hyfs

Jag är inte mycket för regleringar och pekpinnar men däremot är det trevligt att se påhittiga företagare som genomför trivselregler med morot istället för piska. Ett fritt val kan aldrig underskattas och får oss att tänka till kring hur vi beter oss. Visst, jag kan vara korthuggen och otrevlig med då betalar jag mer för mitt kaffe, som på detta café i Nice. Några vänliga ord, så är kaffet billigt igen.

Och jag önskar att fler (helst alla) etablissemang i Stockholm skulle införa samma princip som krögaren i Jerusalem som ger alla gäster 50 procent rabatt på notan mot att de lämnar mobilen när de går in. Funderade tidigare på att om jag skulle öppna något ställe så skulle jag ha en störningssändare, så ingen kunde fippla med mobilen när man borde ha trevligt IRL, men det här är ju ännu bättre. OM man nu väntar något superviktigt samtal eller sms får man behålla luren, men då kostar det.

Sen kan man ju också önska att man som kund fick avdrag på priset varje gång man blir otrevligt eller oproffsigt bemött, men det är väl där dricksen, eller avsaknaden därav, kommer in…
 
Måste bara avsluta med ett coolt länktips som inte har något som helst att göra med ovanstående. Kollegan som ska åka till New York imorgon tipsade: "Här kan ni se var jag är imorgon" och syftade då på själva flygningen och inte staden. På Flightradar24.com kan man nämligen via en karta följa så gott som alla världens flygtrafik i realtid! Klicka på planen för detaljinformation om just det flygplanet och rutten. Oumbärligt och fascinerande.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar