måndag 16 september 2013

Två dagar i Vancouver


Vi har nu gjort en liten avstickare till Kanada på vår USA-turné. Jag och Ninna tog som sagt tåget upp från Bellingham igår. Alltid lika trevligt att åka tåg här jämfört med Europa. Konduktörer i välstrukna uniformer som hjälper alla av och på, god mat, bra service, rymliga säten, gratis wifi. Sen ett trevligt möte med kanadensiska tullen. Också ett serviceminedat släkte. Fasar dock över tillbakafärden ner till Seattle imorgon. USA-tullen brukar inte vara lika rolig.
Här i Vancouver bor vi alla fem (har ju fått manlig förstärkning på vår resa nu) i en fantastisk lägenhet på 16:e våningen i ett mellanklasshotell mitt i stan. Två sovrum, kök, vardagsrum samt inglasad balkong.
Utsikten från vår lägenhet
Har idag tagit långpromenad kring stan med stopp på bland annat Vancouver Aquarium, komplett med delfinshow, många olika maneter samt massa fisk så klart. Ikväll blir det nog middag i Chinatown, bra omväxling till alla burgare!
Känns ovant att vara tillbaka i ”civilisationen”. Jag och Ninna tycker att alla är oerhört snygga och välklädda. Killarna som kommer direkt från Stockholm menar att det är ungefär som hemma. Jag som pluggade i Kanada (Toronto) 2004-2005 känner mig trots allt rätt hemma. Har redan köpt mina två kanadensiska favoritsnacks: minimunkar från den billiga kaffekedjan Tim Hortons samt sushipizza; friterade riskakor med majonäs och rå fisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar