onsdag 26 juni 2013

Återupptäckt webbvänskap

När en väninna till mig just flyttat hem från USA upprördes hon av de dåliga svenska väderprognoserna.

- I USA stämmer det nästan alltid men här stämmer det nästan aldrig!

Jag försvarade de svenska prognosmakarna med att vädret på andra sidan Atlanten styrs av jetströmmar eller vad det nu är, som gör det enklare att förutsäga. Det svenska vädret är svårspått, till allas förtret. Men efter att ha återupptäckt en gammal webbfavorit undrar jag om det inte är så att jänkarna faktiskt är bättre på det här med väder. Det kan säkert ha något med deras militärbudget att göra. Ska man åka världen runt och kriga är det väl bra att veta hur vädret ska bli kan jag tänka!

När jag bodde i Kanada hade jag ingen termometer utan gick varje morgon in på AccuWeather för att kolla läget. Det stämde till punkt och pricka, speciellt som man inte bara får reda på den faktiska temperaturen utan också ”RealFeel”-faktorn; hur kallt/varmt man faktiskt upplever vädret, utifrån vind, fuktighet, etc.

Sedan jag fick min HTC-telefon i höstas har det slagit mig att vädret på den ofta stämmer rätt bra jämfört med yr och smhi och allt vad det heter. Mycket riktigt visade det sig vara AccuWeather som står bakom min väderapp. Fascinerande är dessutom deras ”hälso- och hobby-prognoser” eller vad man ska kalla det. Man kan till exempel kolla hur bra eller dåligt vädret är för migrän, allergier eller ledbesvär, och om det passar att fiska, segla eller jaga i. Se skärmdumpen. För att inte tala om ”hair day”-prognosen. Oumbärligt!

För svenska städer får jag dock bara upp dessa tillval på mobilen, inte i datorn. Kan t.ex. meddela att damm- och pollennivåerna är på 9 av 10 i Stockholm idag...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar