tisdag 2 juli 2013

Fåniga flaskor

Snubblade nyss över en oerhört överraskande nyhet: Coca Colas namnburkar gör succé. Jag som just tänkte att det måste vara precis tvärtom. Tv-reklamen för dem är värdelös och obegriplig men framför allt är hela idén pinsam. Jag som gärna köper cola någon gång ibland ryggar nu instinktivt tillbaka när jag ser ”namnburkar” eller –flaskor. Varför skulle jag köpa något med ett random namn på? Det kan inte bli annat än fel. Gå omkring där med namnet på någon man gillar, ogillar eller är bekant med. Tänk om någon ser en. ”Jaha, varför köpte du en flaska med hans/hennes namn?” Kanske är jag överkänslig eller fel generation men jag blir generad bara jag ser eländet och går långa omvägar kring coca-cola-hyllan.

En annan lustighet de har kommit på är denna enorma könssegregering av två drycker som bara skiljs åt av märket på sötningsmedel: Zero och Light. Det började med töntig reklam även här. (Vad har hänt sedan 80- och 90-talets Cola-reklam? Den var ju episk! Man fick gåshud. Nu är den pinsammare än Via-direkt.) Reklamfilmer kan man lyckligtvis undvika, men nu har de börjat med rosetter på Light-burkarna! Tycker så synd om alla män som vill dricka light. Kul att sitta där med något rosablommigt på bordet framför sig. Jag som föredrar Zero är glad så länge de inte börjar med några dekorationer på de burkarna. Men det är väl bara en tidsfråga innan de smyckas med pinuppor eller nåt. I det könsneutrala Sverige måste man nu tydligen visa sin könstillhörighet med sin dryck. Nej, jag tar nog hellre på mig högklackat och dricker en Zero, eller ännu hellre något nyttigare. Eller åtminstone något med en vettig marknadsavdelning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar