tisdag 26 juni 2012

Asketisk packning med fakirflyg

Det känns som om jag ska ut och fjällvandra. Varje onödigt gram måste rensas bort ur packningen. Behöver jag verkligen två ögonbrynspennor? Smycken är överflödigt. En tunn pocketbok räcker som läsning. Ett par extraskor kanske jag kan kosta på mig, men platta så klart.
Jag ska ut och flyga med Ryanair. Det kan verka dumsnålt att inte köpa till bagage men jag tänkte helt enkelt inte så långt. Man är van att resa med bara handbagage, speciellt om man bara ska vara borta en långhelg, i varmt klimat dessutom. Smidigt att slippa checka in en väska. Men då glömmer man att Ryan inte är som vanliga flygbolag där man helt enkelt släpar med vad man behöver och orkar bära utan att vara alltför skrymmande. Så här står det på hemsidan:
“Strictly one item of cabin baggage per passenger weighing up to 10kg with maximum dimensions of 55cm x 40cm x 20cm is permitted. (handbag, briefcase, laptop, shop purchases, camera etc.) must be carried in your 1 permitted piece of cabin baggage.”
Helt galet. Handväskan måste alltså stoppas ner i handbagaget! Smidigt… Så nu har jag kommit fram till att rullväska är uteslutet. Kul att försöka fiska upp pass, biljetter, necessär för vätsekontroll, etc ur den hela tiden. Nej, det får bli en sportbag. Om det hela ändå inte får väga mer än 10 kilo är det ju inga problem att bära sin packning. Fjällvandring var ordet.

1 kommentar:

  1. Dom är stenhårda på det där med handväskan!
    Jag hamnade i bråk med dom senast jag åkte till Barca och dom sa att jag inte fick ha handväska (jag hade såklart även handbagage) när jag gick på flyget. Jag påpekade att jag och alla andra kommer ju att ta upp handväskan igen så snart vi gått på planet (det handlade om sisådär 20 meter) men det förstod dom för "så gör alla". Jahapp....
    Trevlig resa!
    Kram,
    Jenny

    SvaraRadera