fredag 18 november 2011

Idioter på nätet och 90-talister på krogen

Om någon undrar varför jag inte dejtar på nätet kommer jag fortsättningsvis att hänvisa till denna sida: http://dejtmejl.blogg.se
Jag skulle må fysiskt dåligt av att motta denna typ av meddelanden. Jag som är så känslig för särskrivningar, och felskrivningar! ”Bar hoppar kille”, för att ta ett av de värsta exemplen. Va!? Man blir uppriktigt oroad av den intellektuella nivån i det här landet.
”Träffar man vettigare folk på krogen då?” kanske någon vän av ordning frågar sig. Ja, jag tror faktiskt att lägstanivån kan vara något högre där Men jag kan låta följande konversation illustrera vad man kan stöta på för intellektuella begränsningar där... Bakgrund: Jag försöker förklara för en betydligt yngre man var jag bor (i det här fallet bodde i förra veckan):
-          Åsögatan, du vet borta vid ”SoFo”. (Observera att SoFo inte kan uttalas utan ett ganska stort mått av ironi. Den yngre generationen förstår dessutom inte ironi så därför säkert dubbel förvirring för den unge mannen.)
-          So… vad då? Har jag ingen aning om var det ligger.
-          Men du vet: ”South of Folkungagatan”. Det här är ju ett modernt uttryck. (Här försöker 70-talisten vara ungdomlig och så fattar inte ungdomarna vad man pratar om. Öken.)
-          Jag har faktiskt aldrig hört talas om det. (Här konsulterar han en jämnårig vän som inte heller har hört uttrycket.)
-          Men det här började man säga på 2000-talet. Att ni inte har hört det?
-          År 2000 var jag 10 år.
Ridå. Var tvungen att forska på nätet om när detta uttryck egentligen myntades. Tydligen var det i slutet av 1990-talet, enligt Wikipedia i alla fall. Jag dubbelkollade SoFo-konskaperna med mina yngre kolleger också. Resultat: 26-åringen vet precis vad jag pratar om. 19-åringen ser lite frågande ut och associerar sedan spontant till New York. (På frågan: Vet ni vad ”SoFo” är?) Ett nytt och ganska säkert sätt att kolla någons ålder med andra ord. Dörrvakterna borde börja med detta. 90-talisterna har helt enkelt ingen aning.

1 kommentar:

  1. Nätdejtingvärlden är lite som krogens utvecklingsstörda kusin.

    SvaraRadera