måndag 27 juni 2011

Nu stänger Sverige

På väg hem från midsommarfirandet, som för övrigt otippat avslutades med fågelskådning vid Angarnsjön norr om Stockholm, greps jag av en plötslig panikkänsla: Sommaren har inletts, alla samhällsfunktioner kommer att upphöra fram till mitten av augusti. Allt är stängt och alla är på semester. Sen lugnade jag ner mig. Jag bor ju på Söder nu. Där kommer folklivet att fortgå. Skönt med lite mindre folk på buss och t-bana, och dags att börja med morgon-/kvällsdopp på Långholmen kanske!
Men sen skulle jag ta t-banan till jobbet imorse och farhågorna besannas. Tågen går med tiominuterstrafik, i rusningstid. Sommartidtabell heter det tydligen. Plus att blå linjen är avstängd mellan Rådhuset och T-Centralen... Dags att klippa sl-kortet.
Nej, sommaren är ingen högtid för en vardagskramare som jag som gillar när saker rullar på effektivt istället för att gå på sparlåga. Det finns två sätt att tackla sommaren. Antingen tar man ut fem veckors semester och lägger sig i en hängmatta, eller liknande, eller så jobbar man på som vanligt och försöker uppskatta turistinvasioner och sommartidtabeller. I år kör jag på det senare.

Dagens Hemnet-luring (eller smarting) är denna ”lägenhet med renoveringsbehov”. Visserligen står det ”råyta” i rubriken, och det stämmer väl till viss det, men först och främst är det en kontorslokal, som föreningen kommer att tjäna grova stålar på att sälja som lägenhet. ”2 rum och kök, varav ett sovrum” står det också. Hm, jag ser bara ett rum, varav noll sovrum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar