torsdag 23 juni 2011

Mysteriet med de röda dagarna

Nu får nån ta och förklara det här med röda dagar. Först har vi de röda dagarna som ingen firar: Trettondedag jul, kristi himmelfärd, nationaldagen. Fast jag var faktiskt på Skansen och vinkade till Kungen på den sistnämnda. Eller snarare, jag satt och surade mitt emot Grönan när kortegen for förbi. Jag hade bråttom över till Söder (med båten) men fick inte korsa gatan på en kvart pga kungatransporten.
Sen finns det de röda dagar som vissa firar (första maj) och dagar då man för länge sedan tröttnat på att vara ledig (annandag jul och annandag påsk).
Men konstigast av allt är att de två dagar när minst folk arbetar och det råder nära nog undantagstillstånd på gator och torg (midsommarafton och julafton) är inte ett dugg röda. De är ”dag innan röd dag” så egentligen, om regler ska följas till punkt och pricka, borde man väl jobba halvdag på dessa dagar? Istället blir det halvdag, eller helledigt, dag innan svart helgdag. Jag tycker mig för övrigt märka att det är fler som jobbar dagen innan julafton än dagen innan midsommarafton, men jag kan ha fel.
Det här blir i globaliseringens tidevarv speciellt absurt på midsommar. Jul har man ju i stora delar av världen så de flesta förstår nog att många är lediga på julafton, även om de själva mest firar juldagen. Men midsommar firas bara i Sverige och viss mån Finland. Kommer då en turist eller någon som ska göra affärer här och tittar i kalendern så ser de en röd lördag och tänker kanske inte mer på det. Hur ska de, utan närmare efterforskning, veta att all kontorsaktivitet avstannar torsdag em och att fredagen i praktiken är den rödaste dagen på hela året? Jag har till exempel blivit uppringd av utländska bemanningsbyråer som vill boka in intervjuer på midsommarafton. Lycka till, får man bara säga då.
Glad midsommar på er! Ta det lugnt i bilköer, systembolagsköer och regnrusk.

3 kommentarer:

  1. Haha, så sant! Men Trettondagen är helig, för jag fyller år på Trettondagsafton, och detta betyder att det alltid är ledigt dagen efter min födelsedag! Mycket praktiskt med vilodag då ;)
    Hoppas du får en härlig midsommar, vad ska du hitta på för något?
    Kram, Jenny

    SvaraRadera
  2. Självklart måste trettondagen fortsätta vara röd, åtminstone så länge jag är bjuden på dina födelsedagsfester:-) Midsommar blir utanför Valdemarsvik med vänner i hyrd stuga. Själv då?

    SvaraRadera
  3. Du är alltid bjuden men tenderar ju att ha resor inbokade då :) Nytt försök nästa år! :)
    Midsommar är fortfarande lite oklar, men vi är några stycken som jobbar på det, så det löser sig alltid.
    Vi kan väl se till att ses något snart? Vi är ju grannar och allt! :)

    SvaraRadera