onsdag 8 juni 2011

Hemnet, inte för de språkkänsliga

Nu är jag inne på Hemnet och retar upp mig igen, inte så mycket på renoverade kök den här gången utan mer på att det inte går att hitta en enda mäklarannons med genomgående bra och felfri svenska. Syftningsfel, tillkrånglad satsbyggnad, felanvända ord och förstås drösvis med konstiga särskrivningar fullkomligen sprutar från annonserna. Här är bara en droppe i havet:

"Köksluckor i ljus kulört och lika så vitvarorna." (Antar att de menar "kulör". "Ljusa köksluckor och vitvaror" hade också funkat… Observera även särskrivningen av likaså.)
"Helkaklat duschrum med klinkergolv som renoverades i samband med stambytet som skedde 2002-2003." (Smidigt med dubbla bisatser. Inte. Antar också att det var duschrummet som renoverades, inte klinkergolvet. Ett litet komma bara så blir det rätt.)
Ännu en målande badrumsbeskrivning:
"Badrummet har helkaklade väggar och har ett handfat, toalett och dusch." (Varför ett extra "har"? Slarvfel? Eller blev skribenten alldeles till sig över att badrummet har handfat, toa och dusch? Wow, vilken lyx.)
"I anslutning till vardagsrummet och burspråk finns köket." (Välj bestämd eller obestämd form, tack. Sen undrar jag lite hur något kan ligga i anslutning till ett burspråk, men det är ett mindre problem.)
"På golvet ligger det en fiskbensmönstrad ekparkett." (Jaha, där ligger den och skräpar.)
"Detta är en lägenhet som är belägen i mycket vacker och totalrenoverade funkisfastighet." (Första årets SFI-elever skulle säkert åstadkomma något mer korrekt än detta.)
"På gården finns möjlighet att spela boule eller schack och en grillplats för föreningens medlemmar finns." (Är det straffskatt på punkter på mäklarfirmorna? Kan man inte det där med bisatser, huvudsatser och ordföljd är ett hett tips annars att sätta punkt och börja med en ny mening.)
"Trevligt belägen i hjärtat utav Kungsholmen." ("Utav" kan man läsa mer om här. Inget fel på ordet som sådant kanske, men låt bli att blanda stilnivåer. "Ligger schyst till i hjärtat utav Kungsholmen" kan möjligen funka.)

Den sämsta svenskan i Sverige hittar man onekligen i mäklarannonser. Exemplen ovan tog mig ca 5-10 minuter att skrapa ihop. Okej, det kanske inte är mäklarnas jobb att vara bra på svenska, men hur svårt kan det vara att anlita en korrekturläsare/språkgranskare? Jag anmäler mig härmed frivilligt, dock inte gratis.
Veckans skräckrenoveringsexempel måste förstås också vara med. Mitt kontor (och alla kontor jag någonsin har jobbat på) är 100 gånger mysigare. Och det här med sänkt innertak… Trodde man slutade med det på 70-talet, men tydligen inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar