onsdag 1 september 2021

Hösten inleds med resebokningar

Som höstälskare av rang borde jag egentligen passa på att hålla mig hemma men i stället har jag ägnat favoritårstidens första dag åt att boka inte mindre än två nya resor. Jag måste ju underhålla er bloggläsare framöver också!

Sedan tidigare är en långhelg i Lissabon inbokad redan till på torsdag om en vecka. Hotell med härlig takterrass mitt i stan bokades i måndags. Jag har ju aldrig varit i Portugal i vuxen ålder så det blir nästan som att besöka ett nytt land.

Är orimligt glad över att Norwegian har börjat flyga igen. Tyvärr har de nya handbagageregler som endast tillåter en minimal väska (30×20×38 cm) utan extra kostnad. Vi får se hur detta yttrar sig i praktiken, för jag har förstås varit för snål för att lägga till något. Det blir till att minipacka, först nu här till Lissabon och sedan till Riga första helgen i oktober för att hälsa på bror, svägerska och vid det laget även nyfödd brorsdotter! Prisvärt fyrstjärnigt hotell bokat i närheten av deras lägenhet. På Rixwell Gertrude bodde jag även på min senaste resa till Riga för två år sedan. Trevlig del av staden bortom turiststråken. Flygresan extremt prisvärd: Strax under 500 tur och retur. När jag tittade först låg den på 300 (!) men sen fipplar man runt och priserna går ofelbart upp, oavsett hur många gånger man rensar minnet och startar om datorn.

När sedan den årliga resan till tv-mässan i Cannes i mitten av oktober skulle bokas gjorde jag inte samma misstag. En enda sökning på momondo bara och sedan snabbt klick, klick. In på Ticket.se och boka Nice tur och retur (med bagage eftersom jobbet betalar) för drygt 2 200. Som hittat! Inte Norwegian denna gång eftersom de flyger kl. 6 på morgonen. Någon ordning får det vara. Swiss dit via Zürich och Lufthansa hem via München. Men som vanligt ”i dessa tider” kan allt hända. Jag beväpnar mig med munskydd, coronapass och snabbtester och hoppas på det bästa, det vill säga inga inställda flyg, förkylningar eller nya restriktioner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar