onsdag 18 juli 2018

Rumänienresa inleds med Bukarest-besök

Nu är jag igång med mina konstiga resmål igen. Den här gången var det en väninna som ville kolla på slott i Transsylvanien, och jag var så klart inte sen att nappa på idén. Ett nytt östland att bocka av i landsamlingen kan ju aldrig vara fel! När jag började läsa på om Rumänien i allmänhet och Transsylvanien i synnerhet blev jag fundersam över varför inte fler semestrar i Rumänien. Här utlovades allt från vacker natur, genuin landsbygd och pittoreska byar till kultur och trevliga människor. Det mesta visade sig dessutom stämma, så nu är jag ännu mer förbryllad.
Transsylvanien, som upptar större delen av nordvästra Rumänien, var som sagt vårt huvudmål men vi började med en natt i Bukarest, som jag under hela resan envisades med att kalla för Budapest, trots att städerna inte har mycket gemensamt alls. Bukarest saknar pampig flod, bro, slott, spa och allt det där som Budapest är känt för. Bukarest är mest känt för det vansinniga palats som Ceauşescu lät bygga 1984 i bästa Stalinstil. Vackert men opraktiskt, och osmakligt när man betänker hur många tusentals som blev hemlösa när historiska kvarter revs för att ge plats åt parlamentspalatset, och tillhörande charmlös paradgata.
Söta ”bänkstolar” i lummiga parken Cismigiu mitt i Bukarest.
Vi var inte så imponerade av ingången till vårt hotell i Bukarest… Men superfräscht på insidan med fin innergård och moderna rum. Inget för svagbenta dock. Det var en nätt klättertur uppför många rangliga trappor innan man nådde rum och reception.
Även Bukarest har inslag av vatten i form av Dâmboviţa-floden, delvis nergrävd i underjordisk kanal dock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar