fredag 20 april 2018

Irländsk logik i bagagevärlden

Mystiken tätnar kring Ryanairs nya bagageregler. Deras frågor och svar om bagage är verkligen uttömmande på ett nästan oroväckande sätt: Får man ta med smällkarameller? (nej), brudklänning (ja), lavinräddningsutrustning och fallskärm? (ja). Men mänskliga kvarlevor då? (Nej, bara på linjen mellan London och Knock (en liten vallfärdsort på Irland)). Aska av en anhörig får däremot medföras som handbagage. Ok, too much information, men någonstans bland alla dessa mycket hjälpfulla upplysningar finns faktiskt också ett stycke om hur mycket handbagage som får medföras.

Och här har Ryanair nu som mig veterligen enda bolag tagit fasta på det jag har sagt ända sen man började behöva betala för att checka in en väska. ”Jag vägrar betala för a) risken att bli av med min väska och att b) behöva vänta en evighet vid ett bagageband. Halva semestern går ju åt! Det vore mer logiskt att betala för att få ta ombord väskan på ett redan överfullt plan.” Japp, de har (tyvärr) läst mina tankar. Nu får man göra just det. En liten handväska får alla ha med sig, men sen är det bara de som köpt prioriterad ombordstigning, a 50-60 spänn så inte dyrt, som får ta med sig det stora handbagaget (55 cm x 40 cm x 20 cm) ombord. Resten blir av med det vid gaten och så får det åka med i bagageutrymmet, gratis. Hur detta funkar rent praktiskt återstår att se. Ser framför mig en hög med rullväskor vid gaten som lämnas kvar och återfås vid hemkomsten…

Fick sedan även ett pedagogiskt mail om bolagets ”nya politik (sic) för kabinväskor”. Något att tänka på inför valet. Skola och vård i all ära, men bagagepolitik vore ett nytt grepp! Jag skulle alla gånger rösta på den som lovar att ta bort vätskekontrollerna så man får ha med sig dricka på planet igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar