torsdag 22 februari 2018

Ett par visumvarningar

Nu är det äntligen snart dags för nästa resa. På söndag bär det av till Los Angeles för att hälsa på väninnan som bor där sedan snart ett år tillbaka, och sen vidare upp till San Francisco för att bevista seminarier och tv-inspelningar med jobbet. Håll utkik efter resultatet på axess.se!

Sist jag var i San Francisco (september 2013) var det riktigt soligt och varmt! och jag fick bedbugs:-/

När kollegan var på plats för att kolla läget på Stanford University för ett par veckor sedan låg temperaturen enligt rapport på runt 25, till och med i annars lite kyligare San Fran, men nästa vecka ser det typiskt nog ut att bli betydligt bistrare i hela Kalifornien. Till och med under 10 grader på nätter och kvällar. Jag är inte helt nöjd med detta men packar stoiskt ner tjocktröjor, koftor och kavajer. Man får tänka att det är varmare än hemma i alla fall! Och Kalifornien är ju ändå inte känt för sina uteserveringar direkt.

Vill passa på att utfärda en varning till alla som är på väg till USA inom en snar framtid. Att man numera måste ansöka om visum online minst tre dagar innan istället för att smidigt fylla i en lapp på flyget som ”på den gamla goda tiden” har väl inte undgått någon. Har själv gjort detta flera gånger och muttrat lite över att det kostar 14 dollar och måste göras i god tid och allt detta. TROTS att jag har gått igenom proceduren förr, och inte är helt tappad bakom en vagn (trodde jag) så lyckas jag denna gång bli lurad av en ”bluffsida”. Grejen är att dessa är både snyggare gjorda och har enklare webbadresser än den enda riktiga sidan: https://esta.cbp.dhs.gov/esta Anteckna, bokmärk och memorera denna och ingen annan! (Gör inte som jag och skriv in ESTA i adressfältet, för då kommer du fel och får betala sex gånger så mycket för din ESTA…) Och inte kan man klaga heller för man får faktiskt vad man betalar för, det blir bara mycket dyrare.

En annan ”varning” när jag ändå håller på är att samma system numera gäller även för de som ska åka till Kanada. Då är det denna sida som gäller: https://www.canada.ca/en/immigration-refugees-citizenship/services/visit-canada/eta.html

Men medan det är ett jäkla tjat om ESTA när man bokar en biljett till eller via USA är det ingen som nämner detta om ETA som den kanadensiska motsvarigheten heter. (Nej, det är numera inte bara en terrororganisation utan även ett visum!) Förrän man ska checka in på planet… Detta hände mig i somras så det var bara att boka om biljetten till dan efter, när min snabbt online-ifyllda ETA hunnit godkännas. Nej, tacka vet jag lappar på planet. De må vara jobbiga att fylla i med sömngrusiga ögon men de är gratis och ingen risk att glömma bort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar