söndag 16 oktober 2016

Mattrender från hav och land

Hummerknivsöder kanske kommer att göra än mer skäl för sitt namn om våra hipsters börjar följa den amerikanska trenden med hummermackor, som tydligen är en vinstmaskin för de amerikanska hummerfiskarna. Själv träffade jag på dem i Tokyo (mackorna alltså). Där är de ju experter på att ta till sig roliga trender. Är dock tveksam till om det kommer att funka på Söder. Dels innehåller de av tradition inte surdeg. Hela grejen är nämligen att hummern serveras i rostat korvbröd, och försök servera en hipster industritillverkat vitt bröd… Hen kommer att anklaga dig för mordförsök, jag lovar. För det andra räknas hummer (tydligen, om man läser ursprungsartikeln) som en ekologisk/närproducerad råvara i USA. Men eftersom den mesta hummern i Sverige antingen är importerad från USA eller kostar runt 800 kr kilot om den är ”närproducerad”, dvs på Västkusten, blir det inte riktigt samma grej här. Billig amerikansk hummer hittar man redan nu på Patrica, för 159 kr varje onsdag. Det var förresten inte så länge sedan den kostade 99 kr... Hm, det måste vara hummermackornas fel. Men så himla ”trendigt” har det aldrig varit att gå dit och smörja kråset. Nej, jag tror snarare på strömmingsmackorna. Där kan vi snacka lokalproducerat, och ärligt talat godare än upptinade hummerdelar i korvbröd. Jag föredrar min firre på knäckebröd men det finns säkert surdegsvarianter att uppbåda, och varför inte lägga på lite picklad rödlök om man ändå ska hipsteranpassa dem? Det verkar inte gå att servera något söder om Slussen utan detta tillbehör numera. Speciellt inte tacos. Visst, det är gott, men jag säger bara det att jag har ätit en hel del tacos i Mexiko, utan att en enda gång träffa på en rödlök. Men visst, den är väl närproducerad, och billigare än jalapeños.
Hummermackorna gör i alla fall succé i Tokyo. Köerna ringlade långa till det enkla gatuköket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar