måndag 3 oktober 2016

En bild, flera tolkningar

Foto och bearbetning: Ylva Waern
Flykting eller muslim är antagligen de första associationerna som numera dyker upp i ett svenskt huvud vid åsynen av en kvinna som täcker sitt hår. Redan där väcks olika associationer beroende på vem åskådaren är: ”Åh, vilket intressant kvinnoöde. Henne skulle jag vilja prata med” eller ”Stackars förtryckta kvinna. Henne skulle jag vilja hjälpa.” eller ”Jävla terrorist. Åk tillbaka dit du kom ifrån.” Inga av dessa tankar dök dock upp i min väninnas huvud när bilden här till höger togs. Nej, hon tyckte sig se en reinkarnation av Jungfru Maria på Milanos gator och var tvungen att föreviga detta. Men rätt svar är varken nutida muslim eller dåtida judisk Jesu mor utan bara en vanlig svensk katolik som hatar regn.
Historien är den att jag och min väninna Ylva var ute på en barrunda i Milanos exklusivare kvarter förra sommaren när det plötsligt började ösregna. Eller det kanske duggregnade, vad vet jag. Jag hatar i alla fall alla typer av regn. Blir som en katt och gör allt för att gömma mig. Som tur var (och konstigt nog eftersom det ständigt var 35 grader varmt) hade jag med mig en schal som funkade bra som provisoriskt regnskydd i jakt på nästa drink eller taxi.

Situationen förevigades som sagt, och på min födelsedagsfest fick jag denna tavla, en redigerad variant av bilden. När jag såg den i ögonvrån, uppställd i ett rum på Riddarhuset, trodde jag först att det var någon reproduktion av ett gammalt helgonporträtt eller liknande, men fick en glad överraskning vid närmare granskning. Det är ju jag! Undrar bara vad som hänt om det varit slöjförbud i Italien. Hade jag blivit arresterad tro? Note to self: Glöm inte att ta med paraply vid eventuell resa till Frankrike!

2 kommentarer: