onsdag 21 september 2016

Konsten att ordna en fest

Det här med att ordna stora fester är något som verkar kunna ge de flesta gråa hår. Det är kutym att jubilaren, brudparet eller vad det nu är sliter sitt hår i månader och veckor. Själv fyllde jag jämnt för en dryg månad sedan vilket firades i helgen tillsammans med min pappa, som fyller jämnt i november.
Samling på trappan innan anstormningen av gäster
Foto: Cawa Media 
Redan för tio år sedan påbörjade vi denna tradition (två gånger är en tradition) att fira jämna födelsedagar gemensamt med stor fest på Riddarhuset i Stockholm. Med hundra personer bjudna på mingel och middag borde man kanske stressa upp sig, och skulle jag ha utfordrat dem alla hemma hos mig skulle jag kanske ha gjort det, men nu finns det ju catering. Ja, eftersom festen hölls i Riddarhusets lokaler fanns det inget alternativ. Det går inte att komma instövlande där med några hembakta pajer och lådvin.
När nu någon annan fixar mat och vin finns inte så mycket att hetsa upp sig över. ”Ni måste ha mycket nu med festen.” säger alla och lägger medlidsamt huvudet på sned. Öh… nej. ”Ska ni inte ha ballonger?” Nej. ”Ska ni inte ha placering?” Nej. Dels blir folk glada att få sitta där de vill och dels höll vi sittningen kort. Buffé och ca en timme vid bordet. Det är ju de fria aktiviteterna som är roliga. Spontana samtal med nya människor över ett glas vin eller en kopp kaffe. En svängom på dansgolvet. Ingen toastmaster som härjar, tar upp tid och avbryter.
Det enda jag la ner tid på (att göra en Spotify-lista) var det enda som inte kom till nytta. Trodde jag hade undvikit Spotify-anarki genom brist på internet och att min lista var den enda som kunde spelas offline, men tydligen drar streamad musik nästan inget nät alls och alla har ju uppkoppling i mobilerna… Men folk dansade och då är inte jag den som klagar på musiken!
Fin festlokal i fullmånens sken! Foto: Camilla Käller

Förutom det la jag kanske ett par timmar av mitt liv på ”planering” av denna fest: Mailutskick av inbjudan och möte med personalen om vad som skulle serveras och hur. Klart! Inga nya gråa hår för oss jubilarer och ändå många som sa att det var den roligaste festen de varit på på länge (till och med serveringspersonalen!). Tror tricket är blandningen av folk och åldrar, som det naturligt blir när man slår ihop en 40-års och 70-årsfest. Samt mer fokus på flytande än fast förtäring!

2 kommentarer:

  1. Så fint skrivet fina Nicole! Det var en magisk och oförglömlig födelsedagsfirande ni bjöd oss på i Riddarhuset! Champagne 🍾, god buffé och rundvandring i denna fascinerande byggnad. Det var så trevligt att få fira er 💖,mingla och dansa 💃 in på småtimmarna med många härliga gäster. Stort tack för att vi fick dela och fira denna speciella kväll med er! 😋 Kramar från oss Stefania o Jan

    SvaraRadera
  2. Ja Nicole det gjorde ni alldeles utmärk.! Vilket kalas! Tyvärr kunde jag inte dansa med min onda höft...Men hade jättetrevlig ändå...Tusen tack...

    SvaraRadera