måndag 8 juni 2015

Fastighetsmarknader och husdrömmar

Så här års grips jag alltid av en obändig lust att köpa hus. Det har väl med "påtarnerven" att göra. Verkar mysigt med en rabatt att mylla ner frön i, gräsmatta att gå barfota på, en altan att olja in och ha grillfester på. Åretrunthus har aldrig varit någon dröm, men maj till oktober är längtan stark. Detta trots att det verkar vara lite med hus som med barn. "Ja, jo det är ju underbart, fantastiskt. Vi skulle aldrig vilja vara utan det/dem men..." och sedan kommer en harang om mödorna med hus- eller barnskötsel, åtminstone under de första 5-10 åren av "innehavet". Då jag inte är någon barnmänniska misstänker jag att jag kanske inte är någon husmänniska heller. Men man kan ju inte låta bli att titta (på hus alltså).
För den händige:
400 kvadrat på tre våningar, nästan mitt i stan, för under 3 mille
Roligt nog ligger det just nu två prismässigt helt likvärdiga objekt ute i Riga och Stockholm (strax under 2,7 miljoner SEK). De har också den likheten att de är rätt charmiga hus med tomt i förort till respektive städer, men ungefär där upphör likheterna. Huset i Älvsjö har fyra rum på 48 kvadrat (vilket antagligen beror på att inredd källare och vind inte räknas in i boytan) och tomt på 716. Huset i Rigas Āgenskalns (ung. motsvarande Aspudden fast närmare centrum) är på 400 kvadrat med 3345 kvadratmeter tomt... Jag säger ju att de har stora tomter här! Dock uppger annonsen att renoveringsbehov föreligger, och det betyder nog inte samma sak här som i Sverige, där mäklare säger att det är renoveringsbehov för att köket är mer än fem år gammalt. Dessutom innehåller tomten "tre garage och fyra skjul", vilket nog snarare är en nackdel än ett plus i detta fall. Med den standard som råder här skulle jag tippa att garagen är vad vi skulle kalla skjul och skjulen vad vi skulle kalla brädhög. Men jag lovar att titta närmare på det hela och rapportera, om nu någon skulle känna sig sugen på en Rigainvestering. Med mina dåliga hantverkskunskaper, och vad värre; dåliga kunskaper om lettiska hantverkare, ska jag kanske inte ge mig på ett renoveringsprojekt av denna magnitud. Värt att märka är också att det i denna annons, liksom de flesta andra här, påpekas att tomten har bygglov för upp till fem våningar. Har man råd och lust kan man alltså riva hela rasket och smälla upp ett femvåningshus!
Dagens ord: Pārdod = säljes, atlaide = rabatt (är det på både hus och kläder då och då)
Dagens webbsida: www.ektornet.lv/en (Swedbanks fastighetsförmedling i Lettland, för den som vill botanisera vidare bland mer eller mindre renoveringsbehövande fastigheter.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar