måndag 20 april 2015

Packning pågår

Projektet att packa ihop en hel lägenhet och flytta valda delar av den till Riga har snart nått sin kulmen. Som vid varje flyttprojekt förvånas man över hur saker som ryms snyggt och prydligt i skåp och lådor helt plötsligt sväller över alla bredder och tar upp tiotals flyttkartonger så fort man tar ut dem ur sina skåp och lådor. Det är rena magin.
Sedan någon vecka tillbaka har jag som strikt regel att jag varje dag bär ner ett lass till källarförrådet, med så mycket jag orkar bära (Vilket i och för sig inte är så mycket eftersom jag notoriskt fuskar med mina gympass, eller snarare: jag har aldrig sett insidan av ett gym...) Nu hyr jag som tur var ut lägenheten möblerad medan jag bor i Riga så det är "bara" personliga grejer som ingår i myrtåget ner till källaren. Min hyresgäst har till och med lovat att ta hand om krukväxterna, vilket är en enorm lättnad. De är ju inte de lättaste att packa ner och ta med sig.
Äter källarspindlar kläder, eller mest kryp?
Kvarstår bara tre kategorier prylar att packa bort och med: papper, krimskrams och kläder. De två förstnämnda får förhoppningsvis plats i mitt hyfsat rymliga och fyrkantiga källarförråd. (Jag är van vid eländiga vindsförråd helt utan ståhöjd och formade som en liggande tårtbit.) Kläder däremot är ett större problem: Vilka ska få äran att åka med till Baltikum och vilka ska stanna hemma, i ett utrymme som förhoppningsvis inte befolkas av några skadedjur. Det bådar gott att de enda kryp jag har sett i min källare är groteskt stora spindlar. De skulle förhoppningsvis äta upp varje försök till maletablering eller pälsängerintrång.
Men hur packar man för ett halvårs bortavaro? Inte ett halvår i Thailand utan ett halvår i vår, sommar, höst och säkert en släng av vinter. Det är en utmaning, men samtidigt befriande. Jag gillar ändå det här med att bo i resväska, och att packa, annars skulle jag väl inte göra det så ofta:-) Dessutom får man betänka att större delen av jordens befolkning, ja kanske till och med större delen av Lettlands befolkning, skulle vara glada om de ägde en hel resväska full med kläder. Och jag är nu inne på att packa min andra...

2 kommentarer:

  1. Oh vilken spännande äventyr Nicole :) Skulle så gärna krypa ner i din resväska men tyvärr skulle jag uppta mycket plats. Kommer att följa din resa med spänning! Kramar från mig Stefania

    SvaraRadera
  2. Men jösses - ja, hur packar man för 2 veckor? Eller för en? Och nu ett halvår! Jag vet att jag alltid tar med mig för mycket :) Lycka till nu! Härligt att få bli medborgare i en annan värld ett tag!

    SvaraRadera