onsdag 8 april 2015

Bakåtsträvande banker


För 20 år sedan var det fortfarande en marginell företeelse men sedan dess har internets betydelse och användningsområden ständigt ökat. Hur skulle vi klara oss utan det idag? Den tid när långdistanskommunikationen begränsades till en fast telefon och brevbäraren känns mycket avlägsen, men ibland samtidigt lockande. Tänk att bestämma träff med någon och sedan ses på den platsen, utan att tio mail eller sms utväxlats om exakt var man befinner sig, tills man i bästa fall sammanstrålar.
Nej, det bästa med internet är nog ändå de tidsbesparande aspekterna. Alla tråkiga ärenden som man kan uträtta när man vill framför datorn istället för att stå och köa någonstans under kontorstid. Allt från att köpa julklappar och boka resor till att beställa sina mediciner på apoteket och betala räkningar. Jag väntar bara på appen som låter dig gå till tandläkaren via nätet!
Jag minns med fasa hur man stod och köade på Posten (denna rysliga institution) med inbetalningslappar och utbetalningslappar (något roligare) för att få ut sitt studiebidrag eller vad det nu var. Banken var något roligare att köa på men å andra sidan har ju dessa alltid haft helt galna öppettider, så bankbesök och heltidsjobb är totalt oförenliga. Som tur är har jag aldrig drabbats av den fulla vidden av detta problem då jag skaffade internetbank samtidigt som jag blev ”vuxen” och började få räkningar, fonder och sånt i större utsträckning.
Men nu på senaste tiden uppenbarar sig helt plötsligt ett nytt fenomen (läs problem) när jag ägnar mig åt en av mina favoritaktiviteter: att köpa resor på nätet. På de flesta sajter drabbas man av en avgift på 200 kr för att betala med kort! För att slippa denna avgift ska man betala direkt med sin internetbank, och av någon outgrundlig anledning gäller detta inte min annars utmärkta Skandiabanken. Man måste ha en annan internetbank, typ Swedbank eller SEB. Okej, inga problem, tänker jag. Jag har faktiskt ett gammalt konto i Swedbank. Det är väl bara att gå in på nätet och begära ett internetkonto också. Men här stöter man på patrull: ”Vänd dig till närmaste bankkontor för att ansluta dig till internetbanken.” Samma besked på SEB.
Skämtar de med mig!? Jag har inte varit inne på ett bankkontor på säkert 15 år och har varken tid eller lust att bryta den trenden. Vilka bakåtsträvare. Det är som om jag skulle börja svara på alla mail jag får genom att skriva brev, eller damma av något gammalt uppslagsverk istället för att googla. Nej, nu senast löste jag det istället genom att beställa biljett på Norwegians hemsida och betala med mitt Norwegiankort. Passade också på att öppna ett sparkonto i deras bank. 1,3 procents ränta. Helt ok i dessa tider! Och allt detta utan köande på kontor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar