fredag 14 november 2014

Höstrapport från Brännkyrkagatan

Tycka vad man vill om november men är det inte lite skönt med en helt kravlös månad? Ingen glögg som måste drickas, än, ingen gräsmatta som måste klippas, ingen sol att "ta vara på". Varje dag är som ett vitt ark att fylla med det som passar. Vore det inte för de kontorstider som de flesta av oss tyvärr är bundna vid skulle man till och med kunna vända på dygnet. Det är ändå aldrig speciellt ljust, men om en dryg månad blir det ljusare igen så misströsta inte! Följ den rafflande utvecklingen på till exempel timeanddate.com.
Det ska medges att oktober är en mer estetiskt tilltalande månad men november fascinerar mig just på grund av sin totala avsaknad av charm, och fortfarande bjuder naturen på små glimtar av överlevnadsvilja. Pelargonerna blommar på, trots nära nog total solbrist. (Som jämförelse kan jag säga att min solcellsdrivna brevvåg på kontoret har gett upp för säsongen för länge sen.) Kvarterets pigga ekorre slåss med fåglar och råttor om den smaskiga maten. Jag ser den åtminstone någon gång i månaden. Den är mer dagaktiv än råttorna så de verkar ha delat upp sin närvaro vid fågelbordet rätt bra, men fåglarna är alltid ganska skeptiska till att dela maten med gnagare, med eller utan lurvig svans.
Jag tycker i alla fall att man ska passa på att njuta av senhöstens dekadenta kravlöshet, trots lövhalka och annalkande vinterkräksäsog.
Detta måste för övrigt vara två av svenskans bästa ord. De får mig att önska att jag vore SFI-lärare. Finns de ens på andra språk undrar man? Jodå, "slippery rail" heter halkproblemet på engelska, men googlar man på de två får "lövahlka" över 30 000 träffar och "slippery rail" knappt hälften... Verkar som det är ett övervägande svenskt problem. Samma sak med "vinterkräksjuka": 89 000 träffar men bara 69 000 på engelskans "winter vomiting bug", och då får man väl också räkna in att engelskan är ett något större språk än svenskan, minst sagt... Kanske är det så att svenskar helt enkelt gillar sitt höst- och vintergnäll!
Brännkyrkagatans ekorre

Balkongens pelargoner idag, 14 november



3 kommentarer:

  1. Du är positiv, du! Jag tänker att man borde lagstadga bort november. Och tja, kanske februari också :) Men ekorrar är ljuvliga..

    SvaraRadera
  2. Hej Nicole! Bra val av gnällbälte - Brännis är sunkigt, dekadent och lite glittrande mellan varven. Bott där i sex år, på rymmen från Högalidsgatan... Rekommenderar surläsning av surfinnar. T ex antologin "Du tror du kuvar mig liv"? Red; Tua Forsström och Märta Tikkanen. Helvi Hämäläinens "Varje år dör jag i november" är ett vrål från ända från den frusna jorden upp till månen, i denna månad som alla är lite skraja för och gärna hoppar över innan glöggkalasen kör igång. Saknar Brännis f ö. Visste inte att ekorrarna tagit över kvarteren, på min tid sprang där feta råttor...:)

    SvaraRadera
  3. Hej <3 -at Nicole! Så underbart att läsa din blogg. Vi skulle behöva många fler med den positivitet som du besitter för att klara av mörkret :) Jag älskar hösten men klarar inte av vintern tyvärr men försöker att inte gnälla ;( Kram

    SvaraRadera