torsdag 20 november 2014

Cykla gärna, men gör det tyst!

Efter förra veckans positiva inlägg är det nu hög tid även för mig att sälla mig till det svenska gnällbältet. Lite är det väl att slå in öppna dörrar att gnälla på denna grupp som snart är lika hatade som rökarna: cyklister. Men jag irriterar mig faktiskt inte SÅ mycket på deras notoriska regelöverskridande. Den där viljan att komma fram, fort, till varje pris kan väl varje storstadsbo egentligen sympatisera med. Vilken fotgängare har inte gått mot röd gubbe eller korsat en gata där det inte är ett övergångsställe? Vilken bilist har inte kört lite för fort eller gjort en olämplig u-sväng vid tillfälle? Att en cyklist då någon gång cyklar mot rött, på en trottoar eller mot enkelriktat, det må vara hänt, men gör det diskret, inte som om det vore din rättighet!
 
Och här kommer vi till det som verkligen retar upp mig: plingandet. Finns det något töntigare ljud än ett cyckelpling? Jag, som lätt hörselskadad, hör dessutom aldrig var det enerverande plinget kommer ifrån, varpå cyklisten upprepar det om och om igen. Min taktik är att stå helt still och hoppas att den plingande projektilen på så sätt kan undvika att krocka med mig, som ett rådjur i strålkastarljus ungefär. Bilar vet man nästan alltid varifrån de kommer och i vilken hastighet. Med cyklar har man däremot ingen aning. De har en förmåga att dyka upp på de mest oväntade ställen.
 
Som sagt: cykla var ni vill, men plinga då inte! Är man fräck nog att cykla på trottoaren ska man väl lämpligen undvika dem som går där, kanske till och med cykla ut i gatan, inte plinga på fotgängarna att flytta på sig! Samma sak om man kör mot rött. Helt ok i min mening om det inte kommer några bilar eller fotgängare, men fler än en gång har det hänt att cyklister kört i full karriär, mot rött och plingat vilt för att få alla ur vägen. 

Problemet är att cyklarna inte har funnit sin egen plats i trafikmyllret. Ärligt talat är cykelbanorna rätt förvirrande där de börjar och slutar i intet. Man kan förstå att cyklarna ibland tror att de är bilister och ibland fotgängare. Så bli inte förvånade om ni snart börjar se cyklister på Södra stambanan, argt plingande på pendeltågen. Eller stressade cykelpendlare som genar över Bromma flygplats och frenetiskt försöker vifta bort landande jetplan. Med dessa bilder för min inre syn kanske jag kan undvika att få ett utbrott nästa gång jag blir "plingad" på trottoaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar