söndag 15 juni 2014

Stökig helg

"Kopparrummet" i Avesta myntmuseum
Varje år arrangerar min arbetsplats ett stort seminarium på Avesta herrgård, med akademiska högdjur från hela världen. Initierade diskussioner på hög nivå pågår ofta långt in på natten, medan man smälter en god middag i vackra omgivningar. I år hade jag även privilegiet att få besöka Avesta myntmuseum, precis i anslutning till herrgården. Duktiga guider visade upp en imponerande samling mynt med allt från pyttesmå thailändska mynt och svenska gulddukater till 12-kilos kopparmynt.

Kontrasten till dessa intellektuella och historiska omgivningar vid Dalälven blir enorm när man ska ta sig ”hem” till det inrökta stadshotellet i den 60-talsförstörda stadskärnan. I hotellets bottenvåning är stadens enda nattklubb inrymd. Den stänger som tur var kl. 2 så innan dess är det liksom ingen idé att ens försöka gå och lägga sig. När jag och några kollegor närmar oss hotellingången strax efter två möts vi av något som liknar en zombiefilm. Folk staplar mot oss i olika stadier av förfall. Några i nu skrynkliga och fläckiga kavajer och sommarklänningar, med studentmössan på sned. Andra vinglar fram i huvtröjor och jeans på trekvart. På något mirakulöst sätt banar vi oss helskinnade genom massan, bara för att bryskt stoppas vid hotellingången (som även är nattklubbens entré) En vilt stirrande man, hög på okänd substans, griper tag i min arm och frågar i mycket otrevlig ton vart vi är på väg. Tror först att det är ett dåligt raggningsförsök men ser sedan på texten på mannens slitna väst att han är vakt. En ensam vakt mot hela gänget zombiestudenter. Klart han är stressad. Jag förklarar lugnt att vi bor på hotellet och får en generad ursäkt.
Vid halv tre ligger gatan åter helt öde och vi får några timmars välbehövlig sömn. Efter ytterligare en halvdag med vältaliga professorer är det dags att köra hem till Stockholm igen. När jag går hem genom en helt folktom stad vid 22-tiden (Jag menar HELT folktom. Från Stureplan till Slussen möter jag max tio pers.) tackar jag min lyckliga stjärna att jag bor på ”rätt” sida av stan. Summerburst-musiken från Gärdet ekar hela vägen in till Skeppsbron och vid Slussen är den så stark att jag nästan får ont i öronen. Hur måste det inte ha varit på plats?!
Men lyckan att få lägga sig i sin egen säng och slippa Avestazombies och konserter som tydligen uppslukar hela Stockholms befolkning blir kortvarig. Grannen på våningen under har en fest med ett ljudsystem som skulle få vilken konsertarrangör som helst lite avundsjuk. Som tur är har hon väldigt bra musiksmak så jag pendlar mellan frustrationen att inte kunna sova och ”Åh vilken bra låt! Jag borde gå ner och be om hennes playlist.” innan jag vid 2-tiden somnar till något som antagligen inte var tillräckligt medryckande för att hålla mig vaken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar