måndag 8 oktober 2012

Förvånansvärt bra tv-kväll

Nu när värmen är på här hemma kan jag börja utnyttja tv-soffan i ”flygeln” aka vardagsrummet igen. Normalt tittar jag bara på TV6 och Axess som tillsammans ger en mycket tillfredsställande bredd, men jag måste erkänna att SVT ibland lyckas uppbåda något litet guldkorn för sina licensmiljarder. Som ikväll med dramaserien ”Torka aldrig tårar utan handskar”, baserad på Gardells bokserie med samma namn.
Svunna civilisationer blev temat för min tv-kväll. Först den lysande BBC-dokumentären ”Iraks förlorade städer” på Axess. 6.000 år gamla städer delvis täckta av ökensand, i skuggan av krig och diktatur. Inga turister får längre uppleva denna civilisationens vagga. Programmet spelades in år 2002. Vad som hänt med dessa ruiner sen dess vågar man knappt tänka på.
Nästa ”svunna civilisation” var 80-talets Stockholm, gripande skildrat i Gardells gay-epos. Här har utvecklingen gått åt rätt håll i alla fall. ”80-talets Stockholm var litet, mörkt och provinsiellt” som berättarrösten säger. Och så aids på det!
Får inte missa del två och tre av detta, och måste naturligtvis läsa böckerna också. Känns nästan lite som Fogelström för 70-talister. Och till er som inte såg ovanstående två program på måndagskvällen kan jag bara säga: Se repriserna!

1 kommentar:

  1. Kan bara hålla med, "Torka aldrig tårar..." var fantastisk!! Ser fram emot nästa avsnitt!
    // Jenny

    SvaraRadera