fredag 11 december 2020

Lucka 11: Bästa huvudstaden i väst

Madrid, Spanien (latitud 40)

Ta sig hit: Direktflyg med till exempel Iberia, 4 timmar

Trestjärniga hotell i centrum från ca 600 SEK

När: När som helst utom möjligen mitt i sommaren.

Första gången jag var i Madrid var när jag pluggade i närbelägna Salamanca efter gymnasiet. Detta var innan eurons intåg och Spanien var ett lågprismecka. Vi frossade i tapas, drinkar och trerätters-menyer för inga pengar alls. När jag var tillbaka i höstas, många år senare, förväntade jag mig att priserna skulle vara som hemma, eller åtminstone som i andra västeuropeiska turistorter. Blev glatt överraskad redan vid hotellbokningen. Här är det inga problem att hitta centralt, prisvärt och fräsch boende. Samma sak med restaurangerna. Det är inte helt lätt att bränna pengar här. Gott är det också. Denna underbara lufttorkade skinka; jamon som karvas direkt från benet och smälter i munnen på en frasig baguette eller till en saftig tortilla (potatisomelett). Eller bara ett glas husets goda rödvin med en skål oliver.

Jag tar förresten tillbaka det där med pengar ovan. När man har sparat nog med pengar på att äta god lokal mat är det dags att bränna dem på shopping! Här finns klädkedjor som jag inte har sett någon annan stans, och definitivt inte i likriktade Stockholm. Sen finns allt lädergods; skor, väskor, skärp, i en kvalitet som man antagligen inte får någon annan stans. Men man behöver inte vara speciellt road av vare sig mat eller shopping för att uppskatta Madrid. Här finns även ett överflöd av all typ av kultur. För den konstintresserade är det ett måste att besöka det enorma Pradomuseet eller det mer hanterbara Reina Sofia. Sen finns det så klart alla upptänkliga typer av historiska museer och flera mindre konstmuseer. Allt detta gör att Madrid kan besökas när som helst på året. Visst finns här trevliga torg och uteserveringar men all god mat smakar lika bra inne på någon av alla mysiga restauranger. Här finns få ”utomhus-måsten”.

Folkliv på Plaza Mayor, stora torget i Madrid, omgivet av vackra byggnader och restauranger med tveksam service och av tveksam kvalitet.
Vackra sidofasaden av Catedral de la Almudena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar