torsdag 24 oktober 2019

Shoppingfokus på grund av moln och strejk

Cannes efter mässorna är en helt annan stad än under mässorna. Det blir en viss saknad efter alla internationella besökare och gratisfester med öppen bar, men å andra sidan blir priserna rimligare igen och tid finns för att antingen avnjuta de fina sandstränderna mitt i stan eller ägna sig åt shopping. Dock mulnade det i år på strax efter att sista mötet var avklarat…

Vackra hus vid tågstationen

Jag hade också tänkt göra en utflykt till närbelägna Antibes (8 min med tåg!) på en av mina lediga dagar men tyvärr passade fransmännen på att strejka nu när de flesta mässbesökare tagit tåget hem till Paris, eller flyg åt andra håll. Tågen var inställda på grund av en ”överrasknings-strejk” som tidningarna kallade den. Jo, överraskad blev jag onekligen. Och för trött för att sätta mig på en buss som tar drygt fyra gånger längre tid än tåget. Det blev två shoppingdagar i Cannes istället, men det behövs! SÅ mycket bättre än hemma. Alla prisklasser och stilar finns samlade på två lättpromenerade gator: Rue d’Antibes och Rue Meynadier, med tvärgator för den som orkar. Den förstnämnda har både exklusiva och mellanklassbutiker. Allt supersnyggt. Man går och dreglar över skyltfönstren och tittar på de oftast noga utmärkta priserna. Ibland är det motsvarande uppåt 10 000 kr eller mer för en kappa och 5 000 för skor, ibland kan man ta bort en nolla och då är det dags att gå in och fynda. Sen fortsätter man till Rue Meynadier mot gamla stan till. Då kan man ibland nästa ta bort en nolla till. Här blandas mellanklass med riktiga billighetsaffärer. Här finns också fina souvenirer och presentaffärer. Även uppe vid tågstationen kan man göra riktiga fynd i present- och husgerådsaffärer.

All denna shopping gör en hungrig så klart. Fick tips av en lokalbo om en bra lunchrestaurang som vi testade: Bistrot Gourmand. Det var verkligen gott och trevligt. Mycket hög kvalitet på maten och bra service. Väl värt 20 euro för två rätter, ett luncherbjudande som gällde även på lördagar. För lite enklare och billigare förtäring finns ett pärlband av ställen på Rue Hoche, mitt i shoppingdistriktet, som serverar både frukost, lunch och middag. Efter ”strejkchocken” med tågen unnade jag mig en lyxigare frukost/brunch som plåster på såren. En snabb googling visade att Cactus Café låg nära stationen och hade fått goda betyg. Det visade sig vara en fullträff. En stor skål acai med topping senare var jag redo för en härlig Cannes-promenad.

Acaibär med banan, kokos och müsli. Perfekt start på dagen på Cactus Café!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar