lördag 20 juli 2019

Högt betyg för mitt 57:e land

Hemresan från Slovakien blev lite mer dramatisk än vad jag hade räknat med. Första biten gick bra. Det himla tåget från bergen till Bratislava hade jag nu bokat förstaklass-plats på, vilket var en milsvid skillnad från kupén på vägen dit. En halvtom tyst vagn med rena, breda säten och en flaska vatten på köpet. Men sen när jag skulle ta den förbokade flygbussen till Wien dagen efter gick det sämre. Eller det/den gick inte alls. Bussen kom, chauffören gick iväg, muttrade nåt om en olycka och sen kom det en representant från bussbolaget som föreslog att vi skulle ta bussen som gick en timme senare! Så små marginaler vågade jag inte ha. Jag och en annan väntande passagerare sprang snabbt iväg och min vanliga taxitur kickade in. Runt hörnet hittade vi en risig bil (med chaufförens barnbarn i baksätet) som gick med på att köra oss till Wien snabbt som attan för 50 EUR. Ett fynd med tanke på att Uberpriset vid det laget var uppe i ca 90 EUR, och definitivt billigare än en ny flygbiljett.

Mycket riktigt såg vi på vägen mot Wien en olycka i motsatt riktning. Hela motorvägen mellan städerna i riktning mot Bratislava var en enda lång kö. Det var väl därför bussen inte ville köra, och riskera att inte kunna köra hem igen. Sen var flyget så klart en knapp timme sent igen, men skönt ändå att vara på plats i tid.

Sammanfattningsvis blir det ett högt betyg för Slovakien som resmål, 4 starka N av 5. Det är relativt billigt (trots euro), lättillgängligt och lagom mycket turister, bara man undviker ett par av de centralaste gatorna i Gamla stan. Sista dagen i Bratislava tog jag till exempel en 20-minuters promenad ut till deras stora marknad där man på östeuropeiskt vis säljer allt från loppisprylar till billiga kläder, frukt, grönt och blommor. Självklart kan man ta sig en matbit och en öl också om andan faller på. En drömmarknad: knappt några människor och inga gåpåiga säljare. Men när man väl står där och vill betala något kommer de beredvilligt fram med växel och påse. Köpte till exempel ett par sandaler för två euro. Mest asiatiska försäljare. Troligen mycket direktimport. Förutom matavdelningen förstås där varorna plockats i trakten: svamp, bär, etc.

Det mesta finns att köpa på marknaden Miletičova, och möjlighet till matpaus finns också.

Som boende i Bratislava rekommenderas Radisson Carlton, tipptopp läge och standard för (när jag bokade) under 900 kr/natten, kanske ännu billigare i lågsäsong? Tänkte jag skulle prova något annat hotell min sista natt och försökte boka ett par andra i samma klass med mina British Airways-poäng. När det inte funkade pga oklara fel i systemet snålade jag till det och bokade rum på ett kloster mitt i stan som fått goda betyg. Mysigt men extremt ljud- och ljusstört, samt utcheckning kl. 10! Nåja, man kunde ju ändå inte sova. Fördelen med att avsluta på risigt hotell är att man är glad att komma hem till sin egen säng.

Utsikten från rummet på Radisson Carlton Hotel mot torget Hviezdoslavovo
Gullig park vid Centrum Salvator, kloster och hotell i centrala Bratislava, ok för de morgonpigga…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar