måndag 13 maj 2019

Rätt kort är resenärens bästa vän

Det känns oerhört avlägset idag, men jag har rest runt i världen utan vare sig konto- eller kreditkort. Bott halvårsvis i till exempel Mexiko och Spanien med en bunt kontanter och resecheckar som enda livlina. Visst, det var billigare tider. En tia räckte till tapas (eller tacos) och en öl. Men när det var dags att lösa in en av de förbaskade resecheckarna var det en heldag på banken som gällde.

Nu i plastkortens tidevarv undviker jag kontanter så gott det går, men man får ändå respektera att många ställen utomlands fortfarande bara tar kontanter. Om bästa sättet att komma över dessa kontanter råder delade meningar. Valutaväxlingskontoren fortsätter så klart att tuta i oss att vi måste växla innan vi åker. Själv är jag alldeles för lat för detta. Det är bankomat på flygplatsen när man har landat som gäller. Tvärtemot vad som skrivs i denna artikel har jag aldrig märk att det skulle vara dyrare att ta ut pengar där än någon annan stans. I värsta fall kanske någon extra avgift på 30-40 kr, men det är väl vad växlingskontoren tar också? Den enda flygplatsen i världen hittills (då har jag ändå varit i 56 länder) där det inte funnits en bankomat på flygplatsen är Tbilisi, Georgien. Varning utfärdas härmed för detta. Taxibilarna tar dock alla upptänkliga valutor så bra att ha med dollar eller euro.

Tbilisi, cool stad men bankomatlös flygplats, när jag var där 2017 i alla fall.

Dock gäller det att ha kollat vad den lokala valutan är värd. Gå in på Oanda.com och skriv ut Traveler’s Cheatsheet för aktuell valuta (flik längst ner på valutaomvandlaren), eller ladda ner appen. Trots detta kan det så klart gå fel när man är trött och förvirrad. Som när jag råkade ta ut 800 dollar istället för 80 när jag trött landade på JFK, men jag fick som tur var inte ut hela beloppet. Eller när jag sista dan på jobbresa i Florens skulle ta ut 40 EUR för några sista inköp, men tänkte i SEK och tog ut 400 EUR…

Över sin egen dumhet och utländska bankomaters avgifter har man begränsad makt, däremot är det a och o att kolla avgifter och påslag på sitt kort. Konsumenternas.se har en utmärkt sida för detta. Tar din bank en avgift för att ta ut pengar utomlands är det bara att byta, eller skaffa ett till kort om man nu reser mycket. Valutaväxlingspåslaget är svårare att komma ifrån. Bara ett fåtal kort har tagit bort detta, men då tar de istället avgifter för att ta ut kontanter. Jag har i alla år haft Skandiabankens bankkort som aldrig haft uttagsavgifter. Sedan skaffade jag Norwegians kreditkort för att samla flygpoäng (allt man köper blir poäng att flyga för!), även det avgiftsfritt men lite mer valutapåslag, så använder det helst bara i Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar