onsdag 22 maj 2019

Har skaffat ny resekompis

Något av det viktigaste i packningen för en nutida resenär är telefonen. Där har de flesta både biljetter, kartor, böcker, kamera och mycket, mycket mer. En pålitlig smartphone är helt enkelt livsviktigt. Min Samsung A3 som jag har haft i tre år har aldrig krånglat. Enda missödet var att den (nog) var lite för lik en dyrare iPhone (då för tre år sedan i alla fall) och jag därför blev bestulen på den första jag hade. Nåja, den kostade bara strax under 2 000 så jag fick helt enkelt köpa en ny.

Nu efter tre år med A3 nr 2 var den dock lite seg emellanåt så det var hög tid att köpa en ny. Märkespatriot som jag såklart blivit stegade jag in på Samsungshoppen på Kungsgatan (där de för övrigt bjuder på gott kaffe!) och frågade vad de hade som var typ likadan men snabbare. Allt har ju tyvärr vuxit i storlek men nya Galaxy A40 är i alla fall strax under 6 tum, och framförallt lätt, 140 gram. Senare gick jag in köpte den på Elgiganten i porten bredvid, där telefonen är 100 kr billigare och servicen 100 gånger sämre. Om det är värt det kan väl diskuteras…

Lätt, hållbar och lång batteritid är nog mina topp tre kriterier för en telefon. De två första hänger ofta ihop. Galaxy A40 är gjord helt i plast så jag räknar kallt med att den till skillnad från de tunga glas- och metall-telefonerna tål att tappas ganska mycket. Jag vet inte hur många gånger jag tappade A3:an i stengolv utan missöden.

Batterier som räcker en hel dag eller mer är självklart för mig. Har aldrig haft en telefon som behöver laddas mer än en gång per dag, om ens det. Denna verkar inte vara något undantag. Sen är färgen viktig också, vit eller ljus, annars glömmer jag den ofelbart på ett mörkt krogbord förr eller senare. Plus att en mörk telefon blir ännu varmare i solen.

För mig räcker det att mobilkameran är ok då jag nästan alltid har med mig en ”riktig” kamera också, åtminstone på längre resor. På så sätt har man alltid en backup om någon apparat skulle försvinna, eller några batterier skulle ta slut. Apropå det är det ett måste att alltid ha med en så kallad powerbank i väskan, så man kan ladda utan att behöva jaga eluttag. Även den bästa telefonens batterier har begränsad livslängd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar