torsdag 3 augusti 2017

Semesteravslutning med äkta semesterkänsla

Skogspromenad med lunchpaus på klippavsats ovanför viken
Storstadsshopping och barhäng eller smutsiga bussar på exotiskt ko-kantade vägar i all ära, men det ska erkännas att klarblått vatten och solvarma klippor alltid bidrar lite extra till semesterkänslan. Att ta ett huttrande dopp och sedan försöka hitta en bekväm ställning på en kalkstenshäll eller klapperstensstrand. Ta en tur med kajaken och spana ner i det kristallklara djupet. Sitta på verandan och spela kort eller kura ihop sig inne med en god bok när kvällskylan till slut smyger sig på. Ja, klassiska semesteraktiviteter var vad vi ägnade oss åt i huset som Robyns föräldrar hade hyrt utanför den lilla orten Lions Head vid Georgian Bay, några timmar med bil norr om Toronto. Denna bukt är en del av Lake Huron och känd för sitt rena men kalla vatten. Nåja, det var inte värre än hemma, runt 18-19 grader skulle jag tippa, och med lufttemperaturer på runt 30 var det dagliga doppet/doppen inte alls plågsamt.
Fanns sandstränder också, med något grumligare och varmare vatten
Här sveper dramatiskt väder in. Moln? Dimma? Vi slapp regn i alla fall
Robyn med systerson och kajaker på vår strandremsa

Från vardagsrummet kunde man kvällstid se fiskeentusiasterna ge sig ut i sina båtar. Enligt ett fiskande par vi kom i samspråk med på den lokala puben låg sommarens laxrekord på strax under 10 kg, och en vecka kvarstod av den årliga tävlingen. Av firrarna sågs inte ett spår på grundare vatten, däremot ryktades det att kräftor gömde sig under stenarna. Hade jag haft någon fångstanordning hade jag definitivt gett mig ut på kräftjakt. Kanadensarna är totalt ointresserade av dessa delikatesser så jag tror inte att nån hade satt dit mig för tjuvfiske. Svamp är en annan outnyttjad naturresurs, här som i USA. Dock går man gärna på skogspromenader, "hikes", på utmärkta leder som det inte uppmuntras att avvika från. Mina kanadensiska vänner höll sig skeptiska till mina entusiastiska "titta svamp!"-utrop var och varannan meter. Såg mycket av något som liknade karl johan men ändå inte, så vågade inte plocka. Hade varit otrevligt att förgifta de redan svampskeptiska kanadensarna, så som avslutning på vistelsen bjöd jag på den svenska delikatessen chokladbollar istället.
Kvällsutsikt från vardagsrummet. Ensam fiskebåt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar