onsdag 17 maj 2017

Gratis är gott, speciellt hotell och resor

Varje affärskedja med självaktning erbjuder numera någon typ av medlemskap där man kan samla poäng, få specialerbjudanden och återbäring. Det egentliga syftet, anar man, är att fritt kunna trakassera medlemmarna med mail och sms, men visst tjänar man några kronor här och var. Mest lönsamt är så klart att vara medlem där man spenderar mest, i mitt fall inte på ICA eller Lindex utan på alla typer av resande. Osponsrat och utan inbördes ordning är mina favoritmedlemskap Norwegian, British Airways och Hotels.com. Har hört att många håller på med SAS Eurobonus, men samtidigt hör jag jämt klagomål från desamma om att poängen är värda nada när det väl kommer till kritan och man får vara glad om man får ihop till en enkel till Köpenhamn. Nej, då är Norwegians kreditkort desto enklare, och avgiftsfritt. Poäng på allt du köper med minst en procents ”återbäring”, mer vid köp av flygbiljetter, flygbussbiljetter och en del annat. En poäng är en krona, och med deras fördelaktiga priser sparar man snabbt ihop till en resa. Sommarens tur och retur till Korfu på 2 500 kr betalades till exempel helt med poäng. Alltid trevligt med ”gratisresor”! Nu är det jag som håller tummarna för att de inte går i konkurs eller blir uppköpta av något dyrt och dåligt bolag, typ British.

Nu håller jag i och för sig faktiskt på med poängsparande även hos British. Började redan för sju år sedan då jag flög tur och retur till Nya Zeeland med dem och tänkte att ”det här måste väl ändå bli några poäng”. Sen glömmer jag ständigt bort att registrera mina resor eftersom de vägrar skicka ut ett plastkort, så man måste skriva upp eller printa ut sitt medlemsnummer, eller gå in på hemsidan i efterskott. Trots detta blir det tydligen en del poäng, för förra vintern fick jag ett mail om att mina poäng skulle gå ut om jag inte använde dem. Ok, tänkte jag. Man kanske kan få nån liten rabatt om man bokar en resa eller nåt. Det visade sig att man även kunde använda sina Avios, som de heter, till att boka hotell. I slutänden fick jag 3-4 gratis hotellnätter i Mexiko och Belize (bilden är utsikten från det sistnämnda). En glad överraskning!

Apropå gratis hotellnätter måste man ju bara gilla hotels.com och deras ”tionde natten på köpet”. Betydligt bättre än dessa små papperslappar där man får var tionde lunch, kaffe, smörgås eller vad det nu är gratis, om man nu inte hinner tappa bort lapparna innan man köpt tio av den aktuella varan, vilket jag alltid gör. Nej, hotels håller automatiskt koll online och när man har bott tio nätter på hotell har man en gratis natt att spendera, till ett genomsnittligt pris av vad de tidigare kostade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar