tisdag 7 februari 2017

På väg hemåt

Att komma tillbaka till ”civilisation” i Playa del Carmen kändes ganska plågsamt efter lugnet i Belize. Från att ha kännt mig som Columbus när han upptäckte en ny kontinent (och sket fullständigt i att den redan upptäckts av indianer och vikingar, i mitt fall mayaindianer och amerikaner) till att åter vara omgiven av svenskar på turistgatorna där allt handlar om att bli full och få en bra bränna. Hälften av böckerna i hotellets lånehylla är på svenska, alla försöker sälja på dig souvenirer till överpriser, tequila och t-shirts med fåniga tryck väller ut ur butikerna. Blir dock lite uppmuntrad när jag kommer på att jag kan köpa allt på Walmart till en bråkdel av priset. Visst, man ska stödja den lokala ekonomin, etc., men inte till vilket pris som helst! Saknar shoppingen i Valladolid, människorna i Bacalar, stämningen och maten i San Pedro, och stränderna i Tulum så klart.


Håller Belize måttet som plats att slå ner sina bopålar i händelse av världskrig då? Jo, jag tror det. Dock lite tveksam till just San Pedro ur andra katastrofsynpunkter. Känns som om hela stället kan riskera att svepas bort varenda orkansäsong, skyddande rev till trots. Staden är bara några kvarter bred och även om ön är lite bredare på sina ställen så tror jag maxhöjd över havet är 1-2 meter. Att på ett sådant ställe döpa en restaurang till Tsunami sushi (provade den inte men tydligen poppis ställe) är inte god smak tycker jag! Men att slå sig ner på fastlandet, kanske starta ett sockerrörsplantage eller hotell, och sedan ha segelbåt/sommarställe på någon av öarna tror jag är en bra idé. Det är verkligen som en bubbla där resten av världen inte gör sig påmind i någon större utsträckning. Skönt att slippa höra om Donald, Syrien, flyktingar, IS och fan och hans moster, om än bara för ett litet, litet tag. Största problemet blir istället hur långt man ska orka gå längst den smala strandremsan innan man slår sig ner för en fruktshake och skaldjurssallad eller tex-mex lunch. Nästa gång ska jag våga mig på att hyra golfbil!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar