måndag 2 januari 2017

Reseåret 2016

Hade förmånen att få spela in ett seminarium på vackra Svenska Institutet i Rom
2016 blev året utan vintersolresa. Mycket påfrestande, så det gör jag inte om. Två veckor i södra Mexiko är redan bokade. Avresa 24 januari.
Däremot prickade jag av inte mindre än fyra nya länder i Europa: Serbien, Malta, Island och Tjeckien. Så nu är jag om jag har räknat rätt uppe i 47 besökta länder totalt. En bra bit kvar till Club 100 med andra ord. Men det är bara att jobba på.


Utsikt från den enorma borgen/parken Kalemegdan mitt i Belgrad
Vintern 2016 var som sagt reselös men i mars blev det kombinerad jobb-, semester- och jobbresa till Oxford, London och Rom. Inga favoritställen direkt men Rom minus turistandet var helt klart uthärdligt. Fint hotell, god mat, milt klimat och taxibilar som tog kort så vi slapp befatta oss med kollektivtrafiken.

Den varmaste långhelgen i maj gav vi oss av till Belgrad, där det var om möjligt ännu varmare än hemma och kryllade av svenskar. En vänlig stad på gränsen mellan öst och syd. Av alla årets resmål är nog detta det jag helst skulle rekommendera om jag var tvungen att välja ett.
Utsikt från bärnstensmuseet i Gdansk 
Sommarens utlandsresa gick till Gdansk och Malta. Gdansk kommer på god andraplats över årets favoritstäder, men så är jag ju obotlig Polenfantast också. I-landsstandard med u-landspriser kan man sammanfatta det mesta i detta land med. Medan Malta är ungefär tvärtom… Nejdå, så illa är det inte, men maten är nog den sämsta i Europa. Folk gick omkring med pizzakartonger överallt och tillslut förstod vi varför. Det var typ det enda som var ätbart. Men mot slutet av veckan lyckades vi faktiskt hitta ett par riktigt bra restauranger.

Malta har, tack vare bristen på stränder, ett av Europas renaste badvatten

Dramatiska väderomslag i Reykjavik

Solnedgång över floden Moldau, Prag


Under hösten klämdes två weekendresor in, eller snarare ”mitt i veckan-resor” eftersom pojkvännens schema sällan innehåller lediga helger. Först ett par dagar i gulliga Reykjavik i oktober. Eländigt väder vilket gör att vi detaljstuderar alla museer men just inte så mycket annat. Det hela känns mycket exotiskt på grund av att det av någon anledning inte finns några internationella kedjor, förutom (av lika outgrundlig anledning) Dunkin’ Donuts. Betydligt mera ”mainstream” är det i Prag. Är vi i Disneyland eller en stad? Det är oklart, men ölen är mycket god och billig så antagligen det sistnämnda. Det är också lite mycket stripklubbar för att vara riktigt Disney.

2 kommentarer:

  1. Vänta nu, vi åt ju en jättegod middag på Malta! Den där kvällen när vi köpte hem plockmat från matbutiken och åt på altanen ;)

    SvaraRadera
  2. Helt sant! Självhushåll rekommenderas:-)

    SvaraRadera