tisdag 10 januari 2017

Emoji-analfabet

När jag och sms-funktionen var i vår ungdom skrev jag alla sms med stora bokstäver. Funktionen med att byta mellan stora och små var krånglig. Det var tillräckligt jobbigt att knappa fram alla bokstäver med bara nio knappar. Sen fick jag lära mig att det där betydde att man ”skrek”, och vid det laget hade jag väl ändå skaffat någon modernare lur, men fortfarande är vi långt från smartfånarnas tidevarv. Sen började det här med tre prickar. Var och varannan sms-mening avslutades med dessa förhatliga prickar och tjejgängen satt med pannorna i djupa veck. Tre prickar från en kille kunde betyda precis vad som helst. ”Ska vi ta en drink…”, ”Kul att ses sist…”, ”Ha det så bra…” Tolkningsmöjligheterna var oändliga. Sedan kom smileysarna, det vill säga: :), :( eller ;). Då blev det lite lättare. Avsändaren var antingen mystisk …, glad :), ledsen :( eller flirtig ;). Inga konstigheter, och där någonstans i den tekniska revolutionen hamnade jag i åldern då man slutar analysera sms. Vilket var en himla tur för sen hände det grejer. Textmeddelandena började så smått fyllas av bilder, så kallade emojis. För en ordnörd som mig är de fullständigt obegripliga. Jag ser ju vad de föreställer, men hur använder man denna betydelse i ett sms? Ibland tänker jag att jag ska ta tjuren vid hornen och i alla fall infoga en smiley, som inte består av kolon och parentes. Men jag räknar till minst nio (!) glada gubbar. De skrattar med eller utan tårar. Med stängda eller öppna ögon. Så tänderna syns, eller inte. Med huvudet på sned. Vad är betydelseskillnaden?! vill ju vän av ordning gärna veta. Jag börjar känna mig som om jag har aspberger. Jag kan inte läsa av dessa gula gubbars känslor, och hur speglar de mina känslor över ett skojigt sms, och hur tolkas de av mottagaren? (Ok, rättelse till det nyss skrivna. Var just inne på min whatsapp-app för att kontrollräkna, och där finns ett 20-tal glada gubbar till…) Och detta är bara de leende och skrattade symbolerna. Det finns också ett otal andra ”känslor”. 20 nyanser av arg så klart, men även några som antingen gråter eller svettas, oklart vilket, och några som är blå i pannan (huvudvärk?). Sen spårar det ur fullständigt och man hittar allt från en glad bajskorv till en glad alien. I mitt stilla sinne funderar jag på när och hur jag skulle kunna använda dessa. Roliga att bläddra bland är också alla övriga bilder. Allt från yrken till sporter, mat, fordon och byggnader finns representerade. Det är en helt ny värld, men jag förstår fortfarande inte riktigt hur man skulle kunna kombinera begripliga meddelanden med deras hjälp. Utrymmet för missförstånd känns däremot oändligt. Jag har vågat mig på att lägga till en julgran i julhälsningar och champagneglas i nyårshälsningar men allt därutöver känns som djupt vatten. Jag är nog helt enkelt för fyrkantig för detta flummiga kommunikationssätt. Dock fick jag 16 rätt på denna frågesport om emoji-betydelser, så det kanske finns hopp! Vore också bra om Comviq-reklamen fortsätter med sin roliga ”kurs” i ämnet. Sen finns det alltid emojipedia.org, där vissa frågetecken rätas ut.
En bild säger mer än tusen ord sägs det och det stämmer nog, frågan är bara vilka tusen ord...
Död, döende eller bara trött? Väldigt förvånad kanske? Någon som blev så överraskad att hen fick en hjärtattack?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar