onsdag 16 november 2016

Hur tänkte de nu då?

Dags för snöröjning? Eller så skiter vi i det!
Ofta oroar jag mig numera över omvärldens intelligens och tänker att när jag själv inte har hjärna och fysik i behåll utan är helt beroende av andra, då är det nog rätt kört. Detta med den famösa feministiska snöröjningen är bara ett exempel i en oroväckande trend. Ett parti som värnar om kvinnor och miljö har på kort tid (förutom otaliga benbrott och hård belastning på vården) åstadkommit minst två saker: Att göra prefixet feministisk- till ett skämt- och skällsord, och få försäljningen av stadsjeepar att skjuta i höjden. Hur ska man annars ta sig fram? Att dessutom utgå från tesen att kvinnor inte kör bil (bor vi i Saudiarabien eller!?) och sedan förvandla Stockholms gator till en djungel där bara de starkaste och bäst anpassade kan ta sig fram är så ondskefullt att inte ens Trump skulle våga utföra något liknande. Till deras försvar ska dock sägas att jag just nu har en liten grävskopa utanför fönstret som håglöst samlar ihop de snart bortregnade snöresterna. Bättre sent än aldrig. Betryggande är också att man förutom att tillsätta en utredning (så klart) även ska anslå mer pengar till snöröjningen. Men jag undrar hur det är med mattekunskaperna? Om man får 0 (noll) snöröjning för X antal miljoner, får man då en massa snöröjning för X gånger 2? Jag tänker att 0 x 2 fortfarande är 0, men jag kanske tänker fel där?

Fel i matematiken verkar det även vara på den borgerligt styrda bussfronten. När jag skulle ta ettan från Stureplan mot Stora Essingen igår kom två bussar på en gång, som jag missade. Nå, då kommer väl snart en till tänkte jag. Nix, 14 minuter till nästa buss, i rusningstid! När jag i desperation tog t-banan till Fridhemsplan för att försöka genskjuta någon av bussarna var det istället 20 minuter till nästa buss, men då kom det å andra sidan tre på exakt samma gång. Jag vet inte om jag gillar det här med tre bussar en gång i halvtimmen istället för en var tionde minut men det kanske är något nytt efter snökaoset, att man måste köra i konvoj, eller? Annars tycker man ju att det kan vara en bra grej att försöka sprida ut sig. Den buss som ligger sist kanske kan vänta lite extra på varje station medan den första försöker köra ikapp sin tid. Det tycker jag verkar bättre, men vad vet jag om bussar.

"Äsch, politiker har väl aldrig varit kända för att vara speciellt smarta", kanske ni invänder. Sant, men oroväckande ofta verkar det även ha slagit slint hos privata näringsidkare. Ett kort exempel bara. I fredags ville svågern kolla på nån "jätteviktig" fotbollsmatch så vi begav oss ner till Hornsgatan. Antingen Hirschenkeller eller Retro (två barer som ligger bredvid varandra) borde visa den, tänkte jag. Japp, Retro har rätt kanal på och massor av lediga bord. Toppen! "Ska ni äta?" frågar den uttråkade servitrisen. Nej, det hade vi nyss gjort (klockan var 20.30). "Men vi kanske kan dela på några nachos eller nåt småplock?" Säger jag snabbt när jag ser hennes ogillande min, men nej, man måste beställa minst en varmrätt per person för att få sitta vid något av de tiotalet stora, tomma borden. Vi snackar alltså 80-talet tomma platser, fem minuter innan matchstart, på en öde del av Hornsgatan en relativt sen fredagskväll… Det smarta svaret hade varit "Sitt och drick ni så länge, men var beredda att resa på er om det kommer matgäster." Så maximerar man sin vinst och får nöjda kunder på köpet. Möjligen kan jag förstå om man spar ett par bord till matgäster. Stället vägg i vägg då? Nej, de vägrar att slå på tv:n, trots att det är fler än vi som är ute i samma ärende. Vi hamnar på alltid lika trevliga Zinkens krog på Ringvägen istället. Tur att det finns några hjärnceller i omlopp här i stan fortfarande!

2 kommentarer:

  1. Jag håller med Nicole! -"Tur att det finns några hjärnceller i omlopp här i stan fortfarande!"

    SvaraRadera