söndag 28 augusti 2016

Augustisammanfattning

Soligt Marstrand 
Man ska passa på att ”upptäcka Sverige” på sommaren brukar det heta. Detta KAN bli en såväl dyr som regnig historia men nu när jag hade tillfredsställt mitt flyktbehov under andra halva av juli och dessutom sparat pengar i Polen och tankat värme tills jag teg på Malta var jag redo att följa den patriotiska uppmaningen.




After beach på Sandhamn


”Augusti i Sverige” inleddes med bilsemester på Västkusten med pojkvän och svåger/svägerska. Målet var skaldjur på Västkusten. Att äta dem alltså, inte fiska. Räkor och havskräftor avnjöts i Strömstad, Marstrand och Göteborg. Bäst och färskast var det på Feskekörka i Göteborg. Tyvärr även sämst väder, men man kan inte få allt. För första gången i mitt liv fick jag dock se ett soligt Marstrand. Har varit där två gånger förut i regn och orkan. Det gjorde sig betydligt bättre nu.

Efter väst fortsatte jag i väl upptrampade fotspår österut. Först traditionell Sandhamnshelg med väninnorna. Förfest på båt, middag på Värdshuset och party/boende på Seglarhotellet. Mycket praktiskt att bo på partystället. Är toakön för lång går man bara till rummet och känner man för att byta klädsel (eller obekväma skor) går det på ett kick.
Tidlöst mode av Sara von Ehrenheim
Helgen efter fortsatte jag på ö-temat med ännu en Ålandstripp, för att fira ålandsväninnans födelsedag. Okej, Åland är inte Sverige och faktiskt möttes jag denna gång av barska legkontrollanter och söta knarkhundar. Men det går väl under rubriken ”upptäcka Norden” i alla fall? Och alla pratar ju som sagt svenska.


Avslutningsvis blev det en utflykt upp till det kanske vackraste av alla svenska landskap: Dalarna. Varför åker alla till Skåne och Västkusten när man kan åka hit? frågar man sig när man åker förbi alla överjordiskt vackra sjöar och röda stugor. Nästa år får det nog bli fler utflykter norröver. Nu blev det bara en snabb visit för att besöka väninnan Sara och titta på hennes fantasieggande utställning av egendesignade klädkollektioner genom tiderna.
Sandal av fiskskinn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar