måndag 11 juli 2016

Nedräkning till flykten söderut

Känner mig ungefär lika välanpassad som en eskimå i Sahara när jag iklädd prydlig kavaj sitter inklämd mellan sommarsvettiga barnfamiljer på t-banan på väg till jobbet. Väl på Stureplan har de sedvanliga kostymmännen bytts ut mot identiska kopior, bara tjugo år yngre. Sommarvikarier. Ganska gulligt egentligen. EU-migranterna verkar dock ha tagit semester allihopa. Inget vänligt ”hej, hej” möter en utanför spärrarna. Hemma i Högalidsparken avbryts helgens lunchpicknick av någon typ av gängbråk högre upp i slänten. Jag finner det säkrast att avnjuta solen på trevliga Deli'n på hörnet nere på Hornsgatan istället. Där fixar de utmärkt iskaffe och har även utskänkningstillstånd om man skulle behöva lugna nerverna och dämpa den snabbt tilltagande sommarångesten.
Som tur var närmar sig semestern med stormsteg samtidigt som Stockholm för var dag alltmer liknar något ur en dålig zombiefilm eller absurd komedi där människor med mer eller mindre beklagansvärda lyten stapplar fram ur skuggorna samtidigt som de "vanliga" invånarna är puts väck. 


På fredag börjar flykten, via flygbuss till Skavsta med skadad Södertäljebro som hinder. Spännande bara det. Sedan: Elva dagar, två länder, ett handbagage. Bara lågprisflyg, så klart (Ryan och Wizz). Man vill ju komma fram i tid och inte riskera strejker och annat knas. Först fyra dagar i Gdansk. Jag måste ju ha min Östeuropafix och Gdansk var ett perfekt stopp, dessutom med strand, på väg till nästa destination: Malta. Ett nytt land att bocka av och värmesäkert. Hade tur med boende på båda destinationerna. I Gdansk mailade jag på måfå ett hotell som det tipsades om i en Expressenartikel. Det visade sig vara billigare än något jag hittat på hotels.com, och när de inte var lediga alla mina nätter hjälpte de till att boka första natten på ett liknande hotell precis bredvid. Trevlig attityd, trots lite knackig engelska...

Dear Ms Schulman
I confirm the reservation 1 SGL room 16-19.07.
You can pay after arriving. Tomorrow I will tray to find place for You i other hotel near us
best regards
Willa Litarion


När jag sen mailade en bekant som bor på Malta för att få lite tips fick jag svar inom fem minuter: En lång lista med tips och ett ”Vill ni hyra min lägenhet?” Jag är skeptisk till att betala lika mycket eller till och med mer för privathyra som för hotell, så som ofta är fallet på AirBnb. Men att hyra av en kompis känns mycket bättre, och blev billigare.
Visst är Sverige vackert på sommaren men efter den långa, kalla våren här hemma är tålamodet med "växlande molnighet" och isfuktiga nätter något begränsat. 

1 kommentar: