lördag 16 juli 2016

Flykten - fortsättningen

Gdansk motsvarighet till Drottninggatan i Stockholm: Dlugi Targ
Skavstabussen var fylld till bristningsgränsen och chauffören bitter. ”Ja, det är köer, köer och åter köer. Om någon vet någon smart väg får ni gärna komma fram och berätta. Jag vet INTE när vi kommer fram. Tack och hej.” Så farligt var det dock inte. Resan tog max någon halvtimme längre än normal. Värre var att Ryan-planet var en timme försenat! Ett stort kors i taket.
European Solidarity Centre med solidaritetsmuseet.
Perfekt väder för promenad och museibesök: +20 och molnigt
Men fram kom jag och har nu avverkat mitt första dygn i fina Gdansk, vilket går bra förutom att jag aldrig upphör förvirras över valutan. Jag menar man känner ju igen summorna från resten av Europa: 200 för bra hotell, 60 för taxi från flygplatsen, 15 för lunch, 30 för middag, 5 för en öl, etc. Men nu är det inte euro eller pund vi snackar om här utan zloty, och en sådan är värd drygt två kronor… Låt oss bara konstatera att det är svårt att göra av med pengar här, och direkt plågsamt att resa med bara handbagage. Jag har redan råkat köpa ett par skor trots att jag medvetet går omvägar runt affärerna.
Fullt med folk på Gamla stans kaj
Har distraherat mig själv med två museer: Ett om Solidaritetsrörelsen, som ju började i Gdansk 1980. På den faktiska platsen där strejken som utlöste det hela ägde rum har man uppfört ett enormt schabrak till museum med arkiv och bibliotek. Och ett om Polens och Östersjöns sjöfartshistoria, från vikingatid till idag.
Själv föredrog jag kajen mitt emot, den med kvällssol!
Ett nöje att titta på den blandade kavalkad av farkoster som körde förbi:
segelbåtar, lyxmotorbåtar, hyrda partybåtar av olika storlek, mm
Men det bästa med Polen är nog ändå inte låga priser, intressanta museer och gulliga hus utan maten. Det här är ett sånt land där man önskar att man hade en extra mage med sig så man kunde äta dubbelt så mycket. Lunchens ”bovetepannkakor” var först en besvikelse. Hade väntat mig farmors fluffiga blinier men detta var som rårakor, fast med kokt bovete. Dock oväntat gott. Kompakt och frasigt på samma gång, och till detta gräddfil och tunna laxskivor som smälter i munnen. Middag på en tjusig krog vid marinan. Fortfarande mätt efter lunchen, men en sallad nicoise går alltid ner. 70 kronor fattigare rullar jag hem och ska nu drömma om till perfektion halstrad pinfärsk tonfisk med alla de rätta tillbehören. En liten och naggande god gazpacho med färskt bröd ingick till förrätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar