torsdag 23 juni 2016

Glad midsommar!

Första jordgubbarna på balkongen! Lagom till midsommar. Lagom till midsommar gör jag så klart också som resten av Stockholm och flyr staden. Vill man resa bort men samtidigt fira midsommar finns det inte överdrivet många resmål att välja på. Finland och Baltikum är mig veterligen de enda länder förutom Sverige som tar allvarligt på det här med midsommar. I år blir det en midsommarfavorit i repris: Mariehamn, där jag firade midsommar för tre år sedan. Löjligt billig resa som sig bör. 130 kr tur och retur med buss från t-centralen och båt från Kapellskär. Det tjänar man ju lätt in på taxfreen så egentligen är det ren vinst att åka till Åland! Hotellet (Arkipelag) visserligen lite dyrare, men så ingår också pool, bar och nattklubb.
Har passat på att frossa i vätskor och vassa föremål nu när man reser landvägen. Till och med sax åkte med av bara farten, bara för att man kan. Dock ej pass så får hoppas leg går bra och att jag inte misstas för illegal flykting.
Återkommer med Ålandsrapport. Glad midsommar till er alla!

3 kommentarer:

  1. Åh, där har jag firat fler midsommar än någonstans. Engelska parken i Mariehamn, med stångkapten och resning av den alldeles speciella midsommarstången, med segelskepp, fruktbarhetskronor och fäktargubbe! Sen Ålänningens sång, tal (tråhååkigt när man är ung) av självstyrelsens ordförande och sång av pensionärskören. Det finns ett väldigt fint firande vid Kastelholms slott, på Jan-Karlsgården, också mycket traditionellt. Mamma och pappa sitter i en liten stuga nära inpå! Ha det så ljuvligt på Åland Islands!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen! Vi var i Engelska parken, tror jag. Se bild. Mkt fint.

      Radera