fredag 27 maj 2016

Helgutflykt en lisa för själen

Förra helgen hade jag förmånen att landledes färdas söderöver i vårt vackra land. Slutdestinationen var Växjö. När man är van att flyga är det ett under av smidighet med buss och tåg. Ingen väskkontroll, vätskekontroll, id-kontroll. Bara en barsk konduktör som någonstans i Södertäljetrakten frågade efter biljetten, utan tillstymmelse till serviceanda eller leende. Som tagen ur en 50-talsfilm. Över huvud taget var tåget som hämtat ur en gammal svartvit film. Jag som egentligen hatar tåg var faktiskt ganska nöjd för en gångs skull. Jag fick en glimt av vad folk menar när de påstår att de ”Älskar tåg!”. Ett värdigt sätt att färdas: kupéer för dem som vill, fin men sliten träinredning, restaurangvagn med ett flertal rätter som serveras på porslin. Jag talar så klart inte om X2000 utan om ”Snälltåget”, som förutom den barska konduktören verkar göra skäl för sitt namn. Det fanns till och med gratis wifi vissa sträckor. Så nu vet jag vad det ska bokas nästa gång buss inte är ett alternativ. Aldrig mer röriga, bullriga X2000 med sina inplastade mackor som man får mikra själv. Snälltåget kör dessutom ända ner till Berlin enligt hemsidan.
Sjö ett stenkast från centrala Växjö
Till hemresan hade jag dock fått tag på en lämplig buss. Det är trots allt ett både lugnare och intressantare sätt att resa. Underbart att komma in i de små gudsförgätna byarna och observera lokalbefolkningens vardag, eller helg då i det här fallet. Mycket fika på soldränkta terrasser och balkonger. Det fanns dock ingen wifi (eller ens fungerande eluttag tyvärr…) men å andra sidan funkade mobilens internet hela tiden, till skillnad från på tåget som väl kör mer ”mitt i skogen”.
På vägen mot sjön. Idylliskt och folktomt.

Den trevliga Växjö-utflykten dämpade även min vårirritation. Den där som stiger i takt med stigande antal cyklister, motorcyklister (utan ljuddämpare) och ficktjuvar, och får mig att fundera på att flytta tillbaka till Riga, eller åtminstone boka in hela sommarsemestern så långt från Stockholm och Sverige som möjligt. Men Stockholm är inte Sverige, och tvärtom. I Sverige finns gator och parker som faktiskt är framkomliga och långt ifrån överbefolkade, även när solen skiner som mest. Där är folk lite mer avslappnade och där man kan spatsera omkring utan att höra detta ständiga pling, pling eller vrrrom! Kanske kan man till och med hitta en solplats på en uteservering, och kanske kostar vinet där inte 90 kr glaset. Kanske hittar ni mig i Småland istället för i Östeuropa i sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar